Elgiganten är en av de som satsar stort på dagens stora shoppingfest Black Friday. Tidigare i veckan kunde vi berätta om hur företaget räknade kallt med att rea-dagen skulle bli ännu större i år. Företaget sade sig vara väl förberedda på kundanstormningen, både online och i butik, och IT-systemen skulle vara väl testade för att “säkerställa en smidig e-handel”.
LÄS ÄVEN: Allt tyder på att det blir ännu större i år
Trots det är tydligen Black Friday svår att tygla för vid midnatt kunde Elgiganten konstatera att deras sajt, trots förberedelser, gick ner på knäna.
- Vi har förväntat oss att Black Friday ska bli den största någonsin och tredubblat serverkapaciteten jämfört med förra året. Men den kundtillströmning vi upplevde vid start var långt utöver det vi räknat med, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.
Beklagar eventuella besvär
Sajten ska ha blivit “trögsurfad” med långa väntetider i kassan. Kunderna har tydligen under den höga belastningen blivit placerade i kö till kassan.
- Det är bara att beklaga eventuella besvär som det orsakat våra kunder. Just nu jobbar vi med att lösa situationen, sade Niclas Eriksson i natt.
Femdubblat i Norge
Elgiganten i Sverige smygstartade sin Black Friday klockan 22:00 men i Norge där man “följde reglerna” meddelar man trots det samma sak. Deras vd berättar at det har varit en vild natt:
- Det här är helt vilt och en galen start på dagen. Att så många kunder har valt att komma till oss under natten är helt enkelt jättekul, säger Fredrik Tønnesen, VD för Elkjøp Norge.
I Norge ska bolaget ha sålt elektronik för tiotals miljoner bara under natten. På sex timmar ska Elkjøp "femdubblat sin försäljning" jämfört med samma period förra året.