I mitten på mars fick 24-åriga Casper Nagy en e-handelsidé som han förverkligade den första maj i år. Då lanserade han sin sajt Myblend.se. I sin e-handel säljer han endast en produkt, en portabel mixer som dock finns i flera färger.
På bara några dagar hade han sålt slut sitt lager och den första månaden omsatte han 42 000 kronor. I dagsläget, efter drygt tre månader, får han in cirka 20 till 30 stycken beställningar per dag.
Hemligheten är väl att jag fick en bra start genom ett par kampanjer som jag genomförde med influencers på Instagram. När jag började hade jag inget kapital att leka med, men man får börja med micro-influencers som har max cirka 10 000 följare. Så gjorde jag i alla fall, jag kontaktade alla som jag kom över, säger grundaren till Ehandel.se.
Men företagets framgång beror inte bara på samarbeten med influencers. Casper berättar även att han har jobbat en del med den analytiska delen för att nå rätt kunder. I ungefär tre år har han försökt lära sig Facebook-annonsering och Google Analytics, men har inte fått jobba med det på riktigt förrän nu.
Jag samlar in data och analyserar trafik, utifrån det riktar jag Facebook-annonser i hopp om att de ska generera köp, förklarar han.
15 000 kronor om dagen
När Casper startade hade han ett så kallat "vanligt jobb" men redan en vecka efter att Myblend.se lanserats sa han upp sig, och har sedan dess endast fokuserat på sitt eget företag.
Det var definitivt en chansning, men jag behövde bara ett litet tecken att gå på - att det faktiskt finns en marknad för det här, berättar Casper.
I början hade han ett lager hemma i sin lägenhet, i Göteborg, på 28 kvadrat som han delar med sin sambo. Men efter ett par veckor hade paret lådor överallt i lägenheten och då gick han över till ett TPL-företag.
Sedan start har försäljningen dubblats varje månad, och nu ligger försäljningen på cirka 15 000 kronor om dagen. Men eftersom entreprenören importerar sina produkter från en leverantör i Kina, blir det försäljningsstopp emellanåt när varorna tar slut på lagret i Sverige.
Det har egentligen varit så att vartenda gång jag har fått in en leverans så har jag sålt slut inom en vecka. Så då har jag också haft säljstopp i ett par veckor, mellan varje leverans. Men nu har jag fått in ett stadigt flöde igen, säger Casper.
"Ska lägga i ännu en växel"
Som ovan nämnt lanserade Casper sin e-handel i maj och inom några veckor var lagret tomt. Hans andra leverans, som var dubbelt så stor som den första, kom in första juni och då kunde han öppna upp för beställningar igen. Även då sålde han slut sitt lager på några dagar och omsatte 48 000 kronor.
Hans tredje leverans, som än en gång var större än den förra, anlände den 3:e juli. På 13 dagar tog produkterna slut och räknar man in hela juli sålde Myblend.se för 202 000 kronor. Nu är han inne på sin fjärde leverans och i augusti har han sålt portabla mixers för 126 000 kronor.
Nu har jag några större samarbeten på gång i augusti, så jag räknar med att dubbla omsättningen den här månaden gentemot föregående. Totalt har Myblend.se omsatt 420 000 kronor sedan start, säger Casper.
Framöver planerar han att "lägga i ännu en växel" och bland annat jobba in varumärket mer genom en ökad närvaro på sociala medier.
I Q4 satsar jag också på en internationell lansering, så det är mycket planering inför det. Parallellt med det här kommer jag även att lägga fokus på att få ut produkten till återförsäljare, avslutar han.