ANNONS

Sålde för 846 miljoner - sneglar vidare mot börsen

Hans Ohlsson, vd på Ellos Group

"Kvartalet kännetecknades av en tuffare marknad och hårdare konkurrens".

ANNONS

Försäljningen ökade för FNG Nordic, som äger Ellos Group, under årets tredje kvartal. Omsättningen växte med 8,8 procent till 846 miljoner kronor.

Rörelseresultatet i sin tur gick från kraftigt negativa 98 miljoner till plus 6,6 miljoner. Däremot föll justerad EBITA från 85 till 36 miljoner.

Kvartalet kännetecknades av en tuffare marknad och hårdare konkurrens om kunden med ökade kostnader för digital marknadsföring som följd. Som tidigare under året såg vi också prisökningar i varuförsörjningskedjan. Samtidigt fortsatte vi att leverera en bruttomarginal på över 50 procent både i kvartalet och för niomånadersperioden, säger Paul Lembrechts, vd på FNG Nordic, i en kommentar.

Samtidigt har man laddat upp ordentligt inför julhandeln, för att inte drabbas av tomma lagerhyllor. Något som också kostat på.

Inför den viktiga julhandeln har Ellos Group valt att tidigarelägga vissa av höstens inköp mot bakgrund av rådande läge i världen avseende tillgången till varor och transporter. Varulagret har ökat under kvartalet, vilket påverkade kassaflödet negativt.

I augusti meddelade även FNG Nordic att man överväger en börsnotering för mode- och heminredningskoncernen. Något som fortfarande är i görningen.

Den strategiska översynen, som vi tidigare kommunicerat, med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter pågår då bolagets styrelse utvärderar olika strategiska alternativ, säger Paul Lembrechts.

Nils Lund
nils@ehandel.se