Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Sålde för 778 miljoner - rapporterar brakförlust

Paul Lembrechts, VD på FNG Nordic
Foto: LinkedIn
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Nykundstillväxten är betydande".

ANNONS

FNG Nordic, bolaget som i somras köpte upp Ellos Group, rapporterar nu siffrorna för det tredje kvartalet och de första nio månaderna.

LÄS ÄVEN: Just nu: Nordic Capital säljer Ellos Group för 2,4 miljarder

Under koncernens tredje kvartal landade omsättningen på 778 miljoner kronor, samtidigt som rörelseresultatet sjönk och summerades till minus 98,5 miljoner.

I rapporten för kvartal 2 flaggade vi upp att en nedskrivning kan bli aktuell som en konsekvens av konkurserna inom övriga FNG-koncernen. Av försiktighetsskäl innehåller kvartal 3 därför en reservering av hela beloppet. Denna reservering påverkar rörelseresultatet negativt med 158,6 MSEK och är orsaken till kvartalets negativa redovisade rörelseresultat, förklarar vd:n Paul Lembrechts i rapporten.

LÄS ÄVEN: Ellos-ägaren backar 3 miljarder – ”oklar situation”

Under årets tre första kvartal sammanlagt uppgick omsättningen till cirka 2,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet, som även här består av röda tal, landade på minus 17,5 miljoner.

Vi har länge sett en strukturell förändring av marknaden där kunderna i allt högre grad väljer att handla online istället för i den fysiska butiken. Sedan kvartal två, i kölvattnet av den pågående pandemin, har denna utveckling accelererat, vilket gynnar Ellos Group.

Nykundstillväxten är betydande och vi ser också en ökande trend bland våra existerande kunder, som av allt att döma väljer att spendera mer tid och större del av sin plånbok på våra e-handelsplattformar.

I rapporten redovisas även omsättningen för kvartalet per land. Den svenska marknaden stod för 56 procent av den totala försäljningen, vilket motsvarar cirka 437 miljoner kronor.

Den norska marknaden stod för 18 procent av bolagets omsättning, vilket motsvarar 143 miljoner kronor. På tredje plats, sett till omsättning, hittar vi Finland som stod för 17 procent av den totala försäljningen, och motsvarar 134 miljoner kronor. Danmark är än så länge bolagets minsta nordiska marknad, vilken stod för dryga sju procent, alltså 57 miljoner kronor.

På bolagets agenda står nu Ellos Groups expansion ut i Europa, vilket enligt koncernen FNG Nordic "löper på enligt plan".

I slutet av 2020 och början av 2021 kommer varumärket Jotex att lanseras i Tyskland, Polen, Holland och Österrike. Redan nu kan nyfikna kunder, i respektive land, anmäla sig för framtida nyhetsbrev på Jotex nya landssajter.

Mot bakgrund av den tillväxt som Jotex har upplevt de senaste åren och den starka heminredningstrend som vi ser, ska det bli mycket spännande att se hur varumärket tas emot på kontinenten, skriver Paul Lembrechts.

För att nå ut till ännu fler kunder i världen har bolaget, under det tredje kvartalet, även klivit ombord hos marknadsplatsjätten Amazon, med det egna varumärket, och öppnat upp för försäljning på den svenska sajten.

Vi förväntar oss att den strukturella förskjutningen, om än accelererad under pandemin, kommer att vara bestående. Tillsammans med en stark position på marknaden och en betydande nykundstillväxt ger detta koncernen ett starkt utgångsläge för en fortsatt positiv utveckling.

Avslutningsvis står Ellos Group starkt och vi är hoppfulla inför årets avslutning, avslutar Paul Lembrechts.

Dela artikeln: