Inredningsbutiken Nordic Nest gjorde ett misstag häromdagen och råkade sätta ner priset på ett antal artiklar till 0 euro på sin tyska sajt. Även om det upptäcktes relativt snabbt så hamnade e-handlaren i ett orderkaos.
Totalt lyckades fyndjägare lägga 1 500 order i Nordic Nests nätbutik på en timme. Trots detta så verkar företagets vd Bank Bergström ta det hela med ro.
Extra stolt för att teamet, utan att tveka en sekund, släpper allt de gör igår kväll vid 21-tiden för att lösa problemet. Extra stolt för att vi hjälps åt att ge kunderna den bästa tänkbara upplevelsen även om det ibland blir fel, skrev Bank Bergström i sociala medier i går.
En kund utnyttjade rabattillfället lite extra och ville gärna få en miljon salt- och pepparkvarnar hemlevererade. Sajten ska även ha gått ner under den mest intensiva shoppingperioden innan priserna hann justeras.
“Kan skratta åt det som hände”
Kunderna möttes dock ganska snabbt av ett meddelande från Nordic Nest.
Efter en intensiv förmiddag igår för att få iväg all information till kunder och hantera de felaktiga ordrarna känns det härligt att vi redan idag kan skratta lite åt det som hände. I samband med de felaktiga priserna så gick vår sajt ner en kort stund. Vi tittar på om det kan finnas något samband eller om det beror på något annat, men det är klart att databasen hajar till när det dyker in order med en miljon artiklar på samma beställning, säger Bank Bergström till Ehandel.
"Tecken på att vi vågar ta risker"
Bank Bergström verkar samtidigt se händelsen som något positivt.
Att den här typen av saker inträffar är för mig ett tecken på att vi jobbar snabbt och vågar ta risker, och den farten och risktagandet är också det som gör att vi kan utveckla verksamheten i den takten vi gör på Nordic Nest.
LÄS ÄVEN: Nordic Nest jagar köpare efter massiv tejpmiss: ”Blev lite tokigt”
Nordic Nest har förstås inte en miljon salt- och pepparkvarnar och alla felaktiga order har sedan händelsen makulerats. Kunderna fick samtidigt ett presentkort som plåster på såren och de flesta verkar ha tagit det hela med ro.
Den återkoppling vi har fått från kunder än så länge har varit uteslutande positiv. Jag är övertygad om att de flesta förstår att saker ibland kan gå fel, avgörandet i om ett bolag har nöjda kunder eller inte beror på hur man hanterar det efteråt, säger Bank Bergström.
LÄS ÄVEN: E-handlare skrotade 1500 order efter prismiss - så säger lagen