ANNONS

Sålde 1,5 ton pennor - nära 1 miljon på tre veckor: "Tömde lagret"

Alexander Hermansson, Cornelis Olsen och Marcus Söderberg på ICA under Julhandeln
Utmanar barns skärmtid.

E-handelssajten Flippy, som lanserades i november 2024, har på kort tid gjort tung försäljningssuccé.

Bakom företaget står ett team på fyra personer. Serieentreprenören Marcus Söderberg och barnprogramledaren Alexander Hermansson, som även är känd från extremsport-teamet Rackartygarna, ingår i gruppen. Teamet inkluderar också designern och entreprenören Otis Ingelstam, med erfarenhet inom startups och e-handel, samt Cornelis Olsen, e-handelsentreprenör specialiserad på att bygga e-handelsplattformar.

Idén till Flippy föddes ur en gemensam oro över den ökande skärmtiden bland barn.

Idén kom faktiskt från att vi ser hur utvecklingen med beroendet av skärm och skärmtid verkligen slukar barn idag. Både Marcus och Alex har egna barn, och vi andra har kompisar med barn, syskonbarn och liknande. De blir liksom okontaktbara, får svårare att fokusera på en sak och bara matas med reklam och hetsiga program på en nivå som vi alla känner är rätt osund, säger Cornelis Olsen.

Då vi samtidigt förstår att förbud ibland får motsatt effekt så ville vi skapa förutsättningar för "sundare skärmtid" som blir lite mer som slow-tv och där man faktiskt aktiveras samtidigt. Vi började med att skapa ett ritprogram på Youtube som blev väldigt populärt.

ANNONS

I Youtube-serien får tittarna lära sig att rita tillsammans med Alexander Hermansson. Men kvartetten hade en idé till. Förutom att bara aktivera barn med att rita, ville de också "skapa roligare förutsättningar att göra gemensamma aktiviteter tillsammans som förälder och barn".

Pyssel har ju blivit otroligt populärt på sociala plattformar och många gillar att rita och lägga pärlplattor. Detta satte då scenen till att bygga en digital plattform och ett varumärke som ska göra "skärmfritt coolt igen" och där målet är att växa strukturerat med bra produkter och rätt samarbeten.

Den första produkten blev färgpennorna "Flippy", som flög av lagerhyllorna. På tre veckor sålde de 1,5 ton pennor.

Hur mycket är det i pengar? 

I runda slängar cirka 900 000 kronor, vilket tömde vårt lager. De sista dagarna var mitt i julhandeln och hade vi haft ett större lager hade vi nog sålt lika mycket till, det är jag säker på. Vi får dagligen frågor om när produkterna är tillbaka i lager, vilket så klart är otroligt kul samtidigt som vi hittat ett format verkar fungera, säger Cornelis Olsen.

Hur har ni lyckats sälja så mycket?

Troligtvis är det en kombination av flera olika delar. Vi skyndade med att få hem produkterna efter att tester, kontroller och allt sådant var klart för att hinna till julhandeln. Och något annat som bidrog var att vi redan hade lagt delar av 2024 på att bygga serien "Rita med Alex" på Youtube. Så det fanns redan en följarskara där, parallellt med att både Marcus och Alex har sina egna varumärken inom sitt område.

Men Alex målgrupp med föräldrar och barn som gillar att rita och pyssla var definitivt en avgörande framgångsfaktor. Sist men inte minst prioriterade vi bra content i alla sociala plattformar och stärkte upp detta med betald annonsering mot föräldrar med barn som var på jakt efter julklappar.

När exakt lanserades sajten?

Jag, Alex och Marcus jobbade hårt för att lansera kvällen den 15 november man vi gick inte live förrän den 16 november på dagen. Merparten av lagret tog slut runt den 10-11 december och då var vi tvungna att stoppa försäljningen för att inte göra några barn besvikna inför jul, säger Cornelis Olsen.

Flippy har ambitiösa planer för framtiden. Under 2025 siktar teamet på att växa sitt sortiment med nya produkter som bland annat målarböcker, andra typer av pennor och pysseltillbehör.

Självklart har vi tydliga mål för omsättning och lönsamhet, men det primära målet och visionen vi strävar efter är att göra skärmfri lek lite "coolare" igen. Mer konkret så vill vi ha utvecklat och lanserat ett gäng nya produkter, samt lanserat ritklubben till en egen plattform där man kan logga in, få inspiration, tips, utbildning och exklusiv tillgång till event och happenings med fler kända förebilder utöver Alex.

De arbetar även med att utveckla en digital "ritklubb" med inspiration, tips och exklusivt innehåll för medlemmar.

Den långsiktiga planen är att fortsätta utveckla bolaget på ett sunt och strategiskt sätt. Målet är ju självklart att öka omsättningen med någorlunda bibehållen lönsamhet, avslutar Cornelis Olsen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se