ANNONS

Såhär såg Sveriges största E-handlare ut när de lanserade

Såhär såg Sveriges största E-handlare ut när de lanserade

Vi tog en åktur tillbaka till e-handelns linda och återbesökte de e-handlare som idag är störst i Sverige. Hur såg de ut när de var nya på nätet egentligen?

ANNONS

Idag pratar vi om responsiva sidor och konverteringsoptimering i vartannat andetag. När dagens e-handelsgiganter började sälja via nätet pratades det dock om helt andra saker. Skulle man optimera bara för Internet Explorer eller även Netscape, hade folk 640 eller 800 pixlars bredd på skärmen och kunde verkligen vår "räknare" på hemsidan som visade 2 miljoner besökare igår stämma?

Clas Ohlson - hoppade på tåget snabbt

Clas Ohlson var tidiga med Internet-handel som de själva kallade på denna tid. Redan 1996 kunde man beställa via deras hemsida, men ej via en varukorg och kassa. Inför julhandeln 1999 lanserade de dock sin nya e-handel med riktig kundvagn. Man hade då också utökat de ursprungliga 1300 artiklarna på nätet med hela sortimentet. En annan intressant aspekt var att över hälften av deras kunder i e-handeln var helt nya kunder, alltså inte konverterade postorderkunder.

Redan då stod e-handeln för 20% av deras försäljning och de hade enligt sin årsredovisning 40.000 kunder i sitt nyhetsbrev.

Såhär såg det ut 1999

En tydligare bild får vi från 2004

Och såhär ser man ut idag

#newpage#

Dustin - Optimerad för Netscape

Bolaget som grundades i ett garage 1984 av Bo och Ulla Lundevall sålde via nätet redan 1995. Du kommer säkert känna igen Dustins gamla design för den var med oss många många år innan man gjorde om sidan för några år sedan.

"Optimerad för Netscape"

Notera den tidsenliga statistikräknaren som var mycket populär 1996 när bilden togs.

Men man skippade landningssidan...

Och 2002 såg sidan istället ut såhär och ungefär så såg den ut i ett decennium innan...

...Man blev moderna igen!

Och lanserade grunden för det som nu är nya butiken.

 

#newpage#

CDON - Har alltid varit gröna

Butiken lanserades 1999 som en renodlad skivaffär och det kan bilden nedan intyga. Den byggdes av MTG-ägda byrån NoName4Us som grundades för att MTG behövde lösa TV-shops webblösning.

För att ha 16 år på nacken är denna designen av CDOn faktiskt inte så tokig. Den gröna färgen har blivit lite gladare på senare år, men skulle inte detta likagärna kunnat fungera 2010 med lite andra typsnitt?

Idag är det betydligt gladare och även mer fokus på tredje parts i form av annonser.

#newpage#

Adlibris - Tydlig bibliotekskänsla

Det är svårt att inte bli lite sömnig när man tittar på Adlibris anno 1999, men man får väl ändå säga att det är ganska stilrent. Man verkar inte trycka så mycket på försäljning heller. Kan det vara så att man innan 2000-talets intåg tog designinspiration för nätbokhandlare ifrån bibliotekens hemsidor?

Då är det desto mer drag idag på sidan

#newpage#

Nelly - För tjejer med underliga fantasier

Vi är inte helt säkra på hur Jarno, som grundade Nelly 2003, tänkte med denna slogan. Designen från 2003 känns ganska långt ifrån dagens "classy" upplägg. Men vi kan inte annat än att erkänna att det måste fungerat.

Helt annan look idag

#newpage#

Gymgrossisten - Köptes ej pga designen

När man ser bilderna från Gymgrossisten från när allting började är det väldigt svårt att föreställa sig att detta var ett bolag som skulle bli en sån framgångssaga. Men som de brukar säga, det handlar inte om yta, det handlar om utförande. Oklart om någon sagt detta dock, men det stämmer in i Gymgrossistens fall så vi myntar det i deras ära.

Idag har man blivit lite mer "färgglada"

#newpage#

InkClub - Stilrent. Eller åtminstone rent

Året var 2000 och som tur var fanns det inte så många skrivarmodeller på marknaden då. Faktiskt så få att man kunde lista alla i menyn. Eller ja, den blev ganska lång men man gick ändå inte ifrån denna användarvänliga lösning. Det var överlag lite svårt att förstå att man ens hamnat hos en e-handlare och inte en sida som lät en ladda ner drivrutiner.

Men det blev bättre!

#newpage#

Coolstuff - En Clipart i loggan

Sveriges prylhandlare nummer ett såg ut som nedan under julen 2004. Satelliten i logotypen hade man lånat från Clipart-bilderna i Word. Men den funkade fint och när Coolstuff lanserade vid denna tid så var designen faktiskt över snittet designmässigt. Kanske den mest tidlösa av butikerna i denna artikelserie, men till deras fördel har de också deras "ringa" ålder om 10-11 år

Idag är de responsiva och satelitten är utkastad

Har du några egna guldkorn som du vill dela med dig av? Skriv i kommentarerna!

Dan Nilsson

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap