De senaste månaderna har jobb hemifrån, reseförbud och smittskyddsåtgärder haft en omfattande dominoeffekt på den nordiska varuhandeln. För många framstår nu näthandel som ett tryggare alternativ än att handla i fysiska butiker.
Exakt hur det påverkar julhandeln är svårt att förutspå, men det är lite som tyder på att tillväxten inom näthandeln kommer att minska inom den närmaste framtiden. Oavsett så närmar sig säsongens näthandelspeak med stormsteg och många förbereder sig på att dra nytt av de fina erbjudandena för att starta julhandeln.
Stor potential för ökad julklappshandel på nätet under 2020
Många upplever tiden före jul som hektisk. Istället för en lugn och mysig tid sätter stressen in och listan på saker som ska hinnas med blir allt längre i takt med att dagarna fram till jul blir färre. Inte minst är julklappsinköpen något som många upplever som ett stressigt moment. De som 2019 valde att handla julklappar på nätet gjorde det just av anledningarna för att spara tid och pengar, och slippa köer.
Vad skiljer köp av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet?
Det är framför allt tre saker som tydligt särskiljer köpen av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet:
- Fler väljer att handla i nätbutiker som de vanligtvis inte handlar i.
- Utökade retur- och bytesfrister är viktigare under julen jämfört med andra tider på året.
- Leveransalternativ som hem- och expressleveranser samt tydliga tidsfrister är viktigare under denna period.
Trygga kunder handlar julklappar på nätet
Det finns flera orsaker till att kunderna är osäkra på om de ska handla julklapparna på nätet. De vanligaste frågorna är:
- När levereras mitt paket?
- Hinner det fram innan jul?
- Hur kan jag byta en julklapp som jag ska ge bort?
- Finns det en kundservice som kan hjälpa mig?
- Hur fungerar det om jag vill returnera min vara?
För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå och känna till kundernas behov. Just behovet av trygghet vid julklappshandeln är mycket större än vid andra köp, både vad gäller själva varan, köpvillkor och leveransalternativ, men också vad gäller leveranstid och eventuell retur.
Hur får du kunderna att genomföra köpet?
Leveransalternativ som hemleverans och snabb leverans är viktigare under julen än under resten av tiden på året. Kunderna vill både spara tid och känna sig säkra på att julklapparna kommer fram i tid. Många börjar inte handla julklappar förrän i december så därför är en försäkran om snabb leverans plus tydlig information om när varan senast måste beställas bra försäljningsargument under julen.
- Alla kunder undrar hur lång tid det tar från att de beställer tills paketet är framme, de vill ha ett tydligt svar. För att få flera att genomföra köpet är det viktigt att ge tydlig information om vilka leveransmöjligheter du erbjuder. Berätta för dina kunder att du förstår deras problem genom att erbjuda relevanta leveransval, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.
Möjligheten att byta eller returnera varorna efter jul är också viktiga parametrar. Kunderna förväntar sig utökade frister för returer under julen, och både utökad returfrist och enkel returmöjlighet (så som en returetikett i paketet) kan vara bra försäljningsargument som får kunden att genomföra köpet.
Brings bästa tips och råd
- Trygga kunder genomför julklappsköp.
- Ha utökad returfrist och enkel retur.
- Möjligheten att byta varor kommer att särskilja dig från andra nätbutiker.
- Stäng inte nätbutiken för julklappshandel innan du måste.
- Rätt leveransalternativ kan öka din försäljning.
Vill du veta mer om vad som är viktigt för dina kunder när de handlar julklappar på nätet?
Ladda ner Brings senaste e-handelsrapport ”Så vinner du julhandeln på nätet” här.