Sponsrat Innehåll

Så vinner din e-handel mark i Finland

Om du vill bredda din e-handel till Finland eller lyckas ännu bättre i vårt grannland, behöver du ha järnkoll på den finska marknaden. Här ger vi dig allt du behöver veta.

Även om Finland är likt Sverige på många sätt, så skiljer sig finska konsumenter mot svenska. I rapporten ” Finns' expectations for parcel services 2024”* har Matkahuolto, Finlands näst största transportbolag, tagit reda på vad som frustrerar finnarna mest när de e-handlar och varför.

Stor potential att växa i Finland
E-handeln fortsätter att växa även i Finland och tillväxten spås öka med 5 procent under 2024. Idag e-handlar 79 procent av finnarna minst en gång per månad, vilket är något lägre än de andra nordiska länderna. Så samtidigt är tillväxtpotentialen större på den finska marknaden.

En väldigt stor andel av finnarna e-handlar från svenska företag, så det finns en stor potential för din e-handel att växa där. 26 procent av de finnar som senast e-handlat från ett annat nordiskt land, handlade från en svensk sajt.

Finnarna handlar i genomsnitt för 1 032 EURO per år, vilket motsvarar ca 11 000 svenska kronor. De kategorier finnarna helst handlar på nätet är: kläder, elektronik, hushållsartiklar, sportartiklar, skönhet och inredning.

Finnarna älskar paketskåp
Finland ligger långt före de andra nordiska länderna när det gäller paketskåp. Redan år 2010 började de första paketskåpen placeras ut. En av de siffror som särskiljer finnarna mest från de nordiska konsumenterna är att hela 78 procent av finländarna föredrar att få sina paket till ett paketskåp jämfört med det nordiska genomsnittet på 11 procent.

Matkahuolto har idag ca 2 300 leveransställen varav ca 1 000 är paketskåp. De har ett eget nät av skåp och samarbetar även med svenska iBoxen. Ambitionen är att kraftig utöka antalet paketskåp de närmsta åren för att möta konsumenternas krav på skåpleveranser.

Håll vad du lovar
För finska konsumenter är pålitlighet viktigare än snabba leveranstider. De förväntar sig att paketet ska levereras till den plats de valt och gör det inte det är det stor risk att konsumenten inte handlar från den e-handelssajten igen eller för den delen inte väljer det aktuella transportbolaget på andra sajter. Därför är transportbolagets pålitlighet ytterst viktig. 85 procent av finnarna uppger att en dålig leveransupplevelse avskräcker dem från att handla från samma e-handelsbutik igen.

80 procent av finnarna vill kunna välja var/på vilket sätt de kan få sitt paket, vilket innebär att finnarna är de mest kräsna konsumenterna i Norden när det kommer till vikten av att kunna välja leveranssätt. Samtidigt är finnarna minst intresserade av snabba leveranser bland sina nordiska grannar.

Hela 50 procent av finnarna vill själva välja vilket transportbolag som levererar deras paket och därmed kunna undvika vissa transportörer.

Matkahuolto är det transportbolag i Finland som är högst rankat bland konsumenter och företag för över tio år i rad och som minst antal konsumenter vill undvika. Undersökningen visar även att Matkahuolto är det mest pålitliga transportbolaget när det gäller att paketleveransen kommer på avtalad tid och till rätt plats samt att de har snabb och bra kundservice. Matkahuolto samarbetar redan med flera svenska e-handlare som exempelvis Adlibris, Footway och Matsmart.

- Matkahuolto är lätta att samarbeta med, de är lyhörda och erbjuder konkurrenskraftiga priser. Våra kunder är mycket nöjda med deras service, leveranskvalitet samt deras breda nätverk av ombud och paketskåp. Jag kan varmt rekommendera Matkahuolto, säger Svante Lindgren, Director of Logistics & Operations på Matsmart.

Finnarnas viktigaste kriterier när de ska välja vilket transportbolag de ska använda:

  1. Var det har sina olika servicepunkter
  2. Transportbolagets tillförlitlighet
  3. Att de erbjuder leverans till paketskåp

Hela rapporten finns här: Finns’ Expectations for Parcel Services 2024

Om Matkahuolto
Matkahuolto erbjuder ett brett utbud av tjänster både inom B2C och B2B och är den perfekta samarbetspartnern för såväl e-handlare som detaljhandelskedjor. De utmärker sig inom en rad områden så som; hög leveranskvalitet, konkurrenskraftiga priser, snabba leveranser från Sverige till Finland och en väldigt bra täckning med både ombud och boxar. Dessutom är företaget det mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon i Finland.

Lär dig mer om Matkahuolto här: https://www.matkahuolto.fi/international

*Undersökningen genomfördes av Bilendi Finland på uppdrag av Matkahuolto. Totalt deltog ca 1 000 respondenter i undersökningen med ett riksrepresentativt urval av Finlands befolkning i vuxen ålder.

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap