Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Så vill de maximera e-försäljningen till jul: "Blir lite enögt"

Ebba Kleberg von Sydow ska hjälpa förlaget att nå nya målgrupper till jul
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Tar hjälp av folkkära influencern och programledaren.

ANNONS

Förlagsgruppen Norstedts vill nå nya målgrupper, extra mycket nu inför julen. Därför hoppar man nu på trenden som fått en väldig fart under 2020, Bambusers Live Video Shopping. Man drar igång redan nu i december och först ut som presentatör är Ebba Kleberg von Sydow, som ska tipsa om julklappsböcker.

Sedan pandemins start har vi testat en massa olika digitala format, som författarträffar och intervjuer. Vi har lärt oss jättemycket av det, men också känt att vi saknat ett sätt att mäta om det gått bra eller dåligt. Att bara titta på hur många som tittar blir lite enögt, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts, till Svensk Bokhandel.

I det första avsnittet gästas Ebba Kleberg von Sydow av förläggarna Håkan Bravinger och Ylva Blomqvist, som tillsammans ska diskutera böcker och välja ut bra Norstedtspublicerade böcker att lägga under granen. De böcker som diskuteras kommer sedan att kunna inhandlas till nedsatt pris hos Adlibris.

Tanken med greppet är först och främst att sälja fler böcker, men också att nå en publik man traditionellt sett inte kommer åt på samma sätt.

Där tror vi att det är ett bra grepp att jobba med Ebba. När vi tittar på vilka som besöker våra sajter eller sociala medier så är den målgruppen äldre än hennes följare, till exempel. Det är bra att kunna bredda tilltalet, säger Olle Lidbom.

Dela artikeln: