Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Så växer Amazon i Europa – stora expansionsplaner i flera länder

David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Ehandel har kartlagt utvecklingen. E-handelsframgångar under pandemin.

ANNONS

Amazon kom till Sverige i slutet av oktober förra året. Det blev därmed det åttonde landet i Europa som jätten slog ned sina pålar i.

Redan 1998 kom Amazon till Storbritannien och därefter Tyskland. I dag finns den amerikanska giganten i Europa, utöver nämnde länder, även i Frankrike, Italien, Nederländerna, Turiket – och sedan i mars i år också i Polen. Bolaget sålde dock bara böcker och e-böcker för Kindle i Nederländerna mellan 2014-2020. Det var först i fjol som hela handelsplatsen öppnade i landet.

Så hur går det då på de europeiska marknaderna? Ja, det är generellt svårt att säga, då det presenteras för lite data, enligt Jonas Arnberg, vd för HUI.

Det är tyvärr ganska skralt med information om Amazons försäljning per land. De brukar redovisa USA och "rest of the world" i sin segmentsredovisning. Ibland särredovisas Japan, Storbritannien och Tyskland. Statista har surveydata av oklar kvalitet som indikerar 400 miljoner euro 2019 för Amazon i Nederländerna, vilket "bara" var 25 procent högre än 2015, då intäkten landade på 320 miljoner euro, säger Jonas Hernell, vd på analysföretaget HUI, som analyserar handelns ekonomi, till Ehandel.

Stort logistikfokus

Enligt en marknadsanalys från i mars i år av analysjätten S&P Global så väntas Amazon stärka sitt grepp om Europa kommande år. Detta efter betydande försäljningsframgångar under pandemin, då e-handeln boomat i regionen. S&P Global noterar att jätten är i färd med att expandera sin arbetsstyrka och sitt logistiknätverk i Europa nu. Senaste decenniet har bolaget lagt mycket fokus på att utveckla sin infrastruktur med såväl fartyg som lastbilar i regionen.

Amazon har länge kunnat erbjuda snabba leveranser i Tyskland, då bolagets europeiska lager ligger där. Svenska lagret är som jämförelse ännu i liten skala. Men nu efter att de samlat data ett tag vet de bättre vad som bör finnas i Tyskland respektive Sverige. Så jag tror inte att man ska underskatta dem här heller, säger Emma Hernell, vice vd på HUI.

Bolaget har fortsatt ett starkt fotfäste i just Tyskland, med över 20 000 anställda, men även i Storbritannien där antalet anställda är dubbelt så många. Amazon har, enligt S&P Global, även planer på att öppna två nya logistik-center i Italien som ska sysselsätta runt 1 100 medarbetare. Man vill även rekrytera 3 000 medarbetare i Frankrike, enligt analysen.

Tillväxt utanför USA

I våras huserade bolaget på 135 platser i Europa, inklusive kontorsbyggnader, center för teknikutveckling, slutlager, kundtjänstverksamhet – och datacenter, skriver S&P Global. Vid samma tid sysselsatte bolaget 135 000 personer – i totalt 15 europeiska länder. Planen är att anställa ytterligare tusentals nya europeiska medarbetare inom områden som "operations", maskininlärning och inom mjukvaru- och molnutveckling.

Merparten av intäkterna kommer fortsatt från Nordamerika. Men man fortsätter satsa utanför USA då man räknar med att betydande intäkterna växer även på andra marknader, framgår det av analysen.

Företagets nordamerikanska intäkter landade på drygt 236 miljarder dollar i fjol. Det är en ökning med 38 procent från cirka 171 miljarder dollar året innan, enligt S&P Global. Amazons sär-redovisar som sagt inte sina Europaintäkter. Men försäljningen från utländska marknader uppgick till drygt 104 miljarder dollar – en ökning med knappt 40 procent från cirka 75 miljarder dollar 2019, enligt S&P Global.

Hur mår Amazon-koncernen idag?

Det är svårt att säga. Men de gör hela tiden nya satsningar, både inom branscher och inom länder. Samtidigt ökar konkurrensen från Kina och från de stora plattformsföretagen där. Det dyker också upp nya aktörer, säger Emma Hernell.

Vad ser du för nya tänkbara affärsben för Amazon framåt?

De har ju varit inne i fysisk handel en hel del och investerat i det. Vi har till exempel sett obemannade Amazon-butiker, men deras utveckling har gått rätt hackigt. Vi har även sett att de investerat i dagligvaruhandeln och det är intressant att se hur de tänker där.

Emma Hernell tillägger att just varuhusmodellen under många år varit ganska utdömd. Det har funnits få framgångsrika exempel där, undantaget lågprishandeln. Men som Ehandel berättat så satsar Amazon nu även på att bygga varuhus i USA.

Jag är lite nyfiken på vad de tänker göra med det. Det borde gå att digitalisera de fysiska butikerna och få kostnadsfördelar där också. Obemannade butiker är ju redan ett exempel på det. Kanske ser de synergier med e-handeln, där även varuhusen kan bli "one stop shop"-center.

Har köpcentret och varuhuset gjort lite av en comeback senaste tiden?

Ja, lågprisvaruhusen och lågprisbutiker har utvecklats till en typ av varuhus med svenska framgångsexempel som Dollarstore och även Rusta. Det är kedjor som har lite av varje. Det är en del kläder, en del heminredning. Det verkar fylla ett konsumentbehov fortfarande.

 

Amazons Europaetableringar – en tidslinje

1998: Storbritannien

1998: Tyskland

2000: Frankrike

2008: Turkiet

2010: Italien

2011: Spanien

2014: Nederländerna

2020: Sverige

2021: Polen

Dela artikeln: