Det går undan för Fxswede, som framför allt specialiserat sig på att sälja vaxningskit via Amazon i USA och EU under varumärket Tress Wellness.
Det gör man så framgångsrikt att man förra året omsatte 110 miljoner kronor och vände en förlust på 8,7 miljoner till en vinst på nästan 7 miljoner kronor - nytt personligt rekord. Men hur lyckades man få en affär som visat både negativ tillväxt och röda siffror på fötter igen?
Vår plan har alltid varit att växa och ta marknadsandelar. Men vi insåg förra året att det kan vara bra att vrida på några spakar så att vi kan visa ett positivt resultat, då vi behövde ta in lån. Vi justerade priset på diverse produkter samtidigt som vi körde många bra influencersamarbeten. Vi såg dessutom till att vi konstant var topprankade på alla main keywords. I år går vi mot 160 miljoner i omsättning och om vi får till retail nu i år, så kommer omsättningen bli bra mycket högre, säger Filip Gustavsson, medgrundare och vd på Fxswede, till Ehandel.
En av förklaringarna till framgångarna stavas alltså influencer marketing och här är det framför allt några kanaler där man gått starkt framåt.
Mestadels Tiktok. Men vi kör även Youtube, Youtube Shorts, och Instagram. Vi har kört över 1 000 influencersamarbeten och har dagligen över 1 miljon visningar. Vi kör även Google Ads lönsamt.
Bolaget avslöjade även att man lanserade i Kanada under 2022. Ett naturligt steg då alltså grannarna USA redan är en enorm marknad för bolaget. Det har även visat sig vara ännu ett i raden av bra beslut den senaste tiden.
Det har gått över förväntan! Vilket betyder att vi sålt för mycket och därför behövde dra upp priset rejält, för att inte gå ur lager. Fler produkter är på väg in i lager, då kan vi sänka priset och höja både farten och lönsamheten.
"En jättemöjlighet"
Men det stannar inte där. Efter att ha varit helt digitala har det även blivit dags att ta klivet offline, alltså till fysiska butiker, för att bredda affären ytterligare. Även det var något man flaggade för i senaste delårsrapporten, men man har ännu inte skridit till verket.
Det finns inget helt waxing kit i retail, så vi ser en jättemöjlighet då det säljer väldigt bra online. Vi vet dock än så länge inte vilka butiker vi ska satsa på. Strategin är inte helt satt än.
Men som e-handlare i själ och hjärta tittade man förstås också på att expandera på marknadsplatser online. Planer som för stunden satts på paus, på grund av rådande omvärldsläge.
Vi tittade på UAE, Japan och Sydostasien. Men just nu ser det rätt dåligt ut där så vi kommer att avvakta, säger Filip Gustavsson.