ANNONS

SÄ valde Elgiganten betallösning: "Kan byggas ut"

Karlona Åhs Karlsson, Elgiganten
Elgiganten/Press

"Ger oss en flexibilitet".

ANNONS

Vi har i tvÄ tidigare artiklar fÄtt veta hur olika e-handlare har tÀnkt nÀr de har valt betallösning.

LÄS ÄVEN: SĂ„ vĂ€ljer e-handlarna betalaktör: ”VĂ€ger tungt”

Men i den omgÄngen fick vi inte med omnikanal- och elektronikkedjan Elgiganten. Nu har deras svar dock trillat in.

Elgiganten har till att börja med valt hollĂ€ndska Adyen som betalpartner – och deras "unified commerce"-lösning.

NĂ€r valet gjordes var det viktigt för Elgiganten att betallösningen kan stödja vĂ„r satsning pĂ„ omnikanal, dĂ€r vi fortsĂ€tter stĂ€rka vĂ„r e-handel, vĂ„r hemsida och vĂ„r digitala nĂ€rvaro i stort, för att hela tiden ligga i framkant och möta kundernas behov, sĂ€ger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce, pĂ„ Elgiganten.

Lösningen gör det möjligt att erbjuda samma betalningsalternativ online som i betalterminaler. Men Àven nÀr det kommer till digitala betallÀnkar. Lösningen kan Àven anvÀndas av bÄde personal i varuhus, liksom av kundtjÀnstpersonal för betalning vid köp över telefon.

Ett köp som börjar online eller över telefon kan dessutom enkelt returneras i en butik med pengarna Äter inom ett par minuter, tillÀgger Karolina.

Elgiganten har valt att bygga ett eget grÀnssnitt i checkout med en enkel utcheckning som kan anpassas om behovet Àndras. Det ger oss en flexibilitet i att sjÀlva skapa den bÀsta möjliga anvÀndarupplevelsen för varje enskilt betalningsalternativ som erbjuds, som i sin tur i stor grad pÄverkar konverteringsgraden i e-handeln. Det ger ocksÄ oss möjlighet till att bygga ut med fler betalningsalternativ Àn de som erbjuds av Adyen om behovet finns.

Hon trycker ocksÄ pÄ att man bör svara pÄ behovsfrÄgor kopplade till företaget och affÀren, nÀr man ska vÀlja rÀtt betallösning. Det kan vara frÄgor sÄsom:

  • Ska betallösningen fungera i en omnichannel med bĂ„de fysiska butiker och e-handel för en sömlös köpupplevelse?
  • Ska den fungera för bĂ„de företag och konsumenter? I flera lĂ€nder?
  • Hur viktigt Ă€r det med sĂ€kerhet, dĂ€r du kan optimera och förebygga bedrĂ€gerier i e-handeln?
  • Vill man som företag kunna erbjuda mĂ„nga olika betalningsalternativ?
  • Har ens verksamhet mĂ„nga utcheckningar per minut och behöver en stabil betallösning som klarar trycket med mĂ„nga transaktioner?
David Gustavsson
david@ehandel.se