ANNONS

Så tar du din e-handel utomlands – experten reder ut

Det är mycket att tänka på inför en internationell satsning.

Håll koll på marginalerna.

ANNONS

Det blir allt vanligare att e-handlare går till utländska marknader, redan på ett tidigt stadium. Men vad ska man tänka på som e-handlare när man ger sig ut i världen?

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på det och kontaktade Filip Broman på molntjänstbolaget Nordisk E-handel, numera sammanslaget med Starweb, och som säljer plattformslösningar till e-handlare. Det är bra att man når en viss mognadsgrad innan man ger sig ut på utlandsmarknader, säger han. Det är också en fördel att ha stora marginaler på sina produkter.

En schablonsiffra som man brukar pratar om är att man har en marginal på åtminstone 30 procent, för att sälja på marknadsplatser. Och nått liknande kan jag tänka mig gäller även för utlandssatsningar. Det är bra att han nått en viss mognadsgrad helt enkelt.

Högre skatt i Sverige

Man ska också tänka på att vissa produkter är dyrare att köpa in i eller till Sverige, det gäller framför allt teknik till följd av kemikalie- eller elektronikskatten – som alla elektronikprylar som förs in och säljs i landet påförs.

Oftast är det billigare att köpa in och distribuera teknikprodukter i ett annat land, där skatten är lägre. Man måste hålla koll på inköps- och försäljningspriset och vad man kan sälja dem för, jämfört med andra på den nya marknaden. Ja, det är frågor som man måste ställa sig innan man går till en ny marknad.

Ska man gå in i en eller flera marknader, från början?

Det handlar om vad man känner att man kan leverera. Jag skulle kanske börja med Danmark för att sedan gå över till Norge och Finland och kopiera upp det man gör. Istället för exempelvis först gå till Danmark och sedan till Italien, för det kan vara ganska stora skillnader på dessa marknader rent kulturellt.

De nordiska länderna påminner ju mycket om Sverige och har ofta likartade frakt- och betaltjänster. Men visst, märker man att man har många order från exempelvis italienska kunder, då är det där man ska etablera sig. Du kanske kör din sida på engelska i Finland och märker att den drar till sig även kunder från andra länder och då kanske du kan expandera snabbare.

Det gäller att se till att man har alla betalavtal på plats, så att man kan ta betalt på ett säkert och smidigt sätt. Sedan är det förstås också viktigt att säkerställa att varorna kommer fram till kunden, på den nya marknaden.

Men om det skulle uppstå något strul så är det också superviktigt att man hanterar sin kundkommunikation på ett bra sätt, så att kunden vet vad som händer både under och efter köpresan, säger Filip Broman.

David Gustavsson
david@ehandel.se