Redan från start hade resebloggaren och fotografen Alex Waltner en tydlig vision om vad han ville uppnå och vad han ville erbjuda andra. Med ett starkt reseintresse och en fascination för resedokumentärer som grundades redan i tidig ålder, var steget inte långt till att år 2015 starta Swedish Nomad, som numera har vuxit till en av Sveriges populäraste resebloggar.
Förutom intresset för resa, historia och andra kulturer så mår jag bra av att hjälpa andra. Därför blev det nästan en självklar kombination att skriva reseguider och tips från mina egna upplevelser och resor som andra kan ta del av, säger Alex Waltner till Influens.se.
Varför valde du just det namnet till din satsning?
Jag satt en dag och funderade över vilka namn som skulle kunna passa. Det skulle vara personligt och tydligt, men ändå inte vara för personligt. Jag är ju svensk och vid den tidpunkten levde jag ett nästintill nomadiskt liv med alla tillhörigheter i min ryggsäck. Därav namnet, Swedish Nomad. För mig var det också viktigt med ett internationellt gångbart namn som även var lätt att komma ihåg på svenska.
Bloggen har dessutom fått ett tillhörande Instagramkonto, där Alex Waltner beskriver sig själv som en “nyfiken skåning på vift”. Kontot, som är tänkt att bygga varumärket Swedish Nomad, har i dagsläget 128 000 följare. Utöver det driver Alex Waltner ett antal Facebook-grupper med temat resor.
Den som följer dig får ta del av resetips och inspirerande bilder från både andra länder och olika delar av Sverige. Hur lägger du upp vilka platser du ska besöka?
I ett tidigt skede av bloggen fokuserade jag mycket på kända platser för att bygga en stabil grund. Med tiden har jag sökt mig mer och mer bortom de klassiska sevärdheterna och istället försökt upptäcka egna pärlor. Men det handlar också om efterfrågan.
Ifall många vill resa till Mallorca eller Amalfikusten så är det något som kan påverka också, i och med att det här inte är min hobby. Jag måste även beräkna inkomstmöjligheter. Om många vill läsa om ett särskilt resmål så måste jag kanske prioritera det främst.
Hur fungerar det med samarbeten? Bestämmer du själv vart du ska åka och sen hittar du lämpliga samarbetspartners kopplat till det resmålet eller bestäms resan i samarbete med eventuella uppdragsgivare?
Det är lite olika. Jag är väldigt restriktiv med samarbeten och pressresor åker jag inte på heller, så länge schemat inte är anpassat för mig och mina läsare. Det är inte värt tiden. Då blir det mer värt att resa på egen hand och stå för utgifterna själv. När det handlar om betalda samarbeten där turistbyråer hör av sig för att marknadsföra sin destination så diskuterar vi alltid fram en rutt som passar både mina läsare och det som destinationen vill lyfta fram.
Ofta får Alex Waltner en lista på förslag på platser att besöka, men många uppdragsgivare är också öppna för förslag och litar på den input han har att komma med efter att ha gjort research om ett visst resmål.
Alex Waltner berättar att det viktigaste för honom är att innehållet är genuint. Han vill inte visa upp något som han inte känner att han kan stå bakom till “110 procent”.
Det är ett förtroende som jag inte tummar på, eftersom jag inte vill rekommendera andra att besöka platser som jag själv inte skulle vilja besöka. Sedan kan det ju dock finnas sevärdheter som jag kan bedöma objektivt och se att det finns andra resenärer som skulle uppskatta och då kan jag givetvis rekommendera ett besök, så länge det inte går emot mina värdegrunder.
Bland Swedish Nomads uppdragsgivare finns både varumärken och bland annat kommuner samt andra offentliga aktörer. han har bland annat gjort samarbeten med Kalmar, Malmö och hemstaden Helsingborg.
Hur skiljer sig samarbeten med privata respektive offentliga aktörer åt?
Det kan skilja, men det är främst kring fakturering och vad som får visas upp eller inte. Privata aktörer har mer frihet medan kommuner har fler regler att förhålla sig till. Men på det stora hela fungerar det liknande.
På det stora hela har Swedish Nomad haft en spikrak utveckling sedan starten. Bloggen är enligt egen utsago Sveriges största i sitt segment. Men i början av 2020 kom pandemin - en tuff utmaning för de många, men kanske allra mest för de aktörer som är verksamma i resebranschen.
Det är klart att det varit tufft. Mitt liv har ju ställts om helt i och med att resandet fick ett totalstopp under flera månader. Dessutom var både jag och Christine (Alex flickvän, reds. anmärkning) under strikt lockdown i Spanien under tre månader, då vi endast fick lämna hemmet för apotek, mataffär och sjukhus. I övrigt var man tvungen att vara hemma.
Det har varit tufft mentalt med mycket oro och stress. Men samtidigt har det gett mig en möjlighet att utforska Sverige, som inte alls haft samma restriktioner. Det har fått mig att uppskatta svensk natur mycket mer än vad jag gjort tidigare.
Och bakom varje utmaning döljer sig som bekant en möjlighet.
Tack vare “svemester”-trenden så har det gått bra ändå. Vi startade gruppen Resa i Sverige i maj 2020 och numera är det en av Sveriges största resegrupper med över 138 000 medlemmar. Sedan har intresset för resor gått i vågor. Många har längtat utomlands och har då uppskattat att läsa om de olika resmålen och tittat på bilder. Det är främst längre resor utanför EU som har tappat väldigt mycket, särskilt Asien.
Vad ska du göra 2022? Några spännande nyheter att dela med dig av?
Det blir att fortsätta utforska Sverige. Jag har några projekt på gång, men tyvärr inget jag kan gå ut med officiellt ännu. Men det ska bli spännande och jag ser fram emot att få visa upp ännu fler svenska destinationer under 2022.
Jag har nyligen varit i Kalmar och på Öland för att spana in julstämningen där. Annars har jag inga resor inplanerade. Jag avvaktar situationen med corona och hoppas att våren och sommaren blir bättre med mindre smittspridning. Det blir mycket fokus på natur och friluftsliv, där man enkelt kan hålla avstånd till andra. I övrigt blir det till att utforska mer av Skåne då vi nyligen flyttat tillbaka till Sverige.