ANNONS

Så stora är reorna – och här är bluffarna: "Black Friday större"

Hur ser realäget ut i år? Pricerunners Evelina Galli reder ut.

Vuxenleksaker rusar i pris så här års.

ANNONS

Nu är den här igen. En seglivad reatradition: Mellandagsrean. Samtidigt har Pricerunner gjort ännu en undersökning – och kartlagt de bästa fynden under årets sista rea. De har även luskat upp bluffreorna.

Till att börja med noterar den sedan i november Klarna-ägda prisjämförelsesajten att det rör sig om betydligt blygsammare reor än i fjol. Men även då var det små prisnedsättningar på i snitt 0,9 procent. I år är det fråga om än mindre nedsättningar överlag. Just nu ligger priserna i analysen på samma nivå som i augusti år. Och bara 13,3 procent är nedsatta, jämfört med förra veckan.

Med det sagt, så varierar prisförändringarna det stort mellan olika segment, så även om det i snitt inte är någon stor skillnad mot i somras så finns det kap där ute att hitta för den som vet var den ska leta.

Men inom vissa kategorier går det fortfarande att göra fynd, särskilt inom barnkläder, som satts ned med 13.6 procent. Därefter följer väderstationer (-12,3 procent) om du behöver en sådan – och hemtextilier (-8,8). Och du som är sugen på att börja träna igen i januari efter all julmat, kan fynda sportutrustningar. Den kategorin har i snitt satts ned med 8,8 procent sedan i somras.

De största prissänkningarna sker i regel tyvärr inte på de nyaste prylarna eller produkter med hög efterfrågan, utan de stora fynden kan i stället oftast göras på fjolårets modeller, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Varför tror du att vi inte ser större prisnedsättningar i år?

Jättebra fråga! E-handlare har ju i regel i år haft supersvårt att över huvud taget få in prylar i lager, till följd av komponentbrist och fraktkaos. Kampanjperioder är ett toppensätt för företagen att rensa hyllorna, och just nu är hyllorna redan rensade på många håll, säger Evelina Galli till Ehandel och fortsätter:

I en Yougov-undersökning som gjordes i höst svarade en femtedel av svenskarna att de påverkats av leveranskrisen och haft svårt att få tag i produkter under hösten. I de här fallen handlar det med andra ord inte om att få tag i en produkt till ett riktigt lågt pris, utan passa på när den finns i lager över huvud taget.

Utemöblerna dyrare

Och vissa prylar blir även dyrare i mellandagarna. Priserna på sexleksaker, utemöbler och cykeltillbehör höjs så här års. Sexleksaker är i Pricerunners senaste analys till exempel 22,9 procent dyrare nu, mot i augusti – som används som referensmånad i undersökningen. Utemöbler och cykeldelar har i sin tur blivit 18,5 respektive 14,7 procent dyrare.

Men hur mår annars mellandagsrean?

Jo, det är tydligt att det inte längre är årets viktigaste reavecka för svenskarna. Black Friday har kört om. Bara 12 procent uppgav att de skulle mellandags-shoppa i en undersökning som Pricerunner lät Yougov genomföra i höstas, med 1 004 deltgande svenskar över 18 år. Samtidigt svarade 28 procent, i samma undersökning, att de däremot skulle shoppa under Black Friday.

Vad tror du mellandagsrean har för framtid? Kommer Black Friday/Week konkurrera ut den?

Med tanke på att Black Friday inte hade samma explosionsartade ökning i år som vi har sett tidigare år – framför allt om vi jämför med rekordåret 2020 – kan det vara så att vi nått något av en platå när det kommer till Black Friday-kampanjernas dominans.

En ökad medvetenhet och hållbarhetstänk hos både konsumenter och företag har lett till att många väljer att tvärtemot avstå från shoppinghögtiden.

Hon tror därför att det finns plats för både Black Friday och Mellandagsrea i våra liv.

Den första shoppinghögtiden ämnar rivstarta julhandeln. Och den andra handlar om att fynda det där som fanns med på önskelistan men inte hittade under granen.

Se upp för rekpriser

Men mellandagsrean är samtidigt en seglivad företeelse. Och många passar på att köpa tv-apparater, skor, leksaker och mobiler följt av kökstillbehör i mellandagarna. Ja, det är de allra populäraste kategorierna den här gången.

Andelen falska prissänkningar – alltså priser som höjts efter sommaren för att sedan sänkas i samband med reaperioden – ligger på knappt 33 procent under årets mellandagsrea. Och ungefär så såg läget även ut i fjol, enligt analysen.

Så hur hittar man då en riktigt bra deal?

Gå gärna tillbaka flera månader, om möjligt ett helt år, och se hur priset har förändrats. Många återförsäljare överdriver hur stor prissänkningen är genom att jämföra med rekommenderat pris, som varan i verkligheten inte sålts för i butik sedan den lanserades,  säger Evelina Galli.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap