ANNONS

Så stor är teknikjättarnas e-handel – och så satsar de

Bernhard Meijer, Karolina Åhs Karlsson och Lene Iren Oen

"En viktig tillväxtdrivare".

ANNONS

Lågpris är hett i det kärva ekonomiska läget som vi befinner oss i. Och lågpriskedjorna går som tåget. Men hur mycket satsar aktörerna på e-handel?

Det här är ju aktörer som historiskt sett framför allt har erbjudit fysisk handel ute i handelsområden. Men numera har såväl Ikea som Clas Ohlson en stark e-handelsaffär. Samtidigt som de har satsat allt mer på stadsnära varuhus och butiker.

Hos norska Power, som under året tog över Mediamarkts butikslokaler i Sverige, är e-handeln en viktig del av kedjans omnikanal-koncept.

Allt vi gör ska handla om att kunden ska få välja hur de vill köpa sin vara om det är direkt hem till brevlåda och eller postombud eller om de vill köpa det i ett av varuhusen, säger Bernhard Meijer, e-handelschef för Power Sverige, till Ehandel.

"Kunden ska själv få välja"

Powers e-handel står i dag för runt 30 procent av kedjans totala omsättning. I Sverige uppgick omsättningen till 5,3 miljarder kronor i fjol.

Vårt koncept är att våra kampanjer är omnikanal både på webb och i butik. Kunden ska själv få välja, och får samma pris online som i butik. Vi satsar stort på vårt omnichannel-koncept, och det kommer att spela en nyckelroll i framgången för Power Sverige.

Även på Elgiganten, som omsätter 16 miljarder kronor, är e-handeln en viktig del i affären – och den ska fortsätta att vara det även framöver.

Den skapar en större interaktion med våra kunder genom hela kund och köpresan, oavsett behov. Genom information, vårt breda sortiment av produkter och tjänster samt vår kundservice kan vi möta kunderna utifrån deras önskemål och möjliggöra köp utifrån deras förutsättningar, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing and E-commerce på Elgiganten.

"Central roll"

Hemsidan och den digitala närvaron i stort beskriver hon som oerhört viktiga komponenter i att förbli relevant för kunderna. Men även här handlar det om ett omnikanal-koncept.

Även våra butiker och varuhus spelar en central roll i vårt kunderbjudande framåt. Vårt mål är att våra besökare och kunder ska uppleva en omnikanalupplevelse i värdsklass, oavsett kanal eller skäl till varför man besöker oss. Vår hemsida, där e-handel är en självklar integrerad del, utgör navet i vår omnikanal vilken vi kontinuerligt utvecklar och fortsätter satsa på, säger Karolina Åhs Karlsson.

Clas Ohlsons e-handel står i dag för 12 procent av kedjans totala omsättning på 8,7 miljarder kronor, enligt Lene Iren Oen, försäljnings- och e-handelsdirektör.

E-handeln är en viktig tillväxtdrivare för Clas Ohlson, och vi kommer att fortsätta att satsa på e-handeln framöver.

Kommer ni att ha några särskilda e-handelskampanjer under årets Black Friday?

Vi kommer att ha kampanjer både i butik och online – men vissa erbjudanden kommer enbart att gälla online eftersom vi har ett större sortiment i vår e-handel.

David Gustavsson
david@ehandel.se