Hur ska second hand-handlare på nätet kunna garantera sina användare en hållbar köpresa? Den frågan aktualiseras efter att vi får ett tips från en undrande kund, som själv blivit lurad på strax under 20 000 kronor av en säljare på Tradera. Runt hälften av summan kunde "räddas", men andra hälften kan vara förlorad.
När det kommer till marknadsplatser som Tradera är det alltid säljaren som har ansvaret för att lagar och regler följs. Men mellanhanden, alltså plattformen, har inget ansvar. Det blir istället en goodwillfråga gentemot användaren. Och hur man som företag vill uppfattas.
Därför frågade vi Tradera, som vill vara en hållbar aktör, hur de blir så i större utsträckning även när det kommer till betalningar. De står nämligen inte för kostnaden om kunden har blivit lurad på pengar, om man inte vill betala extra för tjänsten "säkert köp".
Vi erbjuder köpare möjligheten att välja säkra betalsätt där vi kan ersätta köparen i sådana här fall. Att välja betalsätt som faktura, PayPal eller kort är alltid det tryggaste alternativet på högre belopp. Om en betalning sker utanför plattformen, till exempel genom Swish direkt till säljaren kan vi inte ersätta köparen eftersom vi själva inte ser om betalningen skett från första början. Vi arbetar tillsammans med Swish och andra betalförmedlare för att hitta bättre lösningar på detta framåt, säger Niclas Hjelm, säkerhetschef på Tradera, till Ehandel.
Ställer man bedrägerierna i paritet till de enorma antalet transaktioner som sker varje dag på plattformen är lurendrejarna förstås få. Men de dyker upp emellanåt och i exemplet vi tittat på så var det svårt att förutse, både för köparen och Tradera. Säljaren hade högsta betyg och fått flera recensioner. Kontot stängdes av efter att fler gått på samma nit. Men vad görs, från Traderas sida, utöver detta?
Vi ser allvarligt på alla bedrägerier, oavsett omfattning eller belopp. Ponera att en säljare sålt tio likvärdiga produkter där alla affärer har gått bra, då är det svårt att förutspå att försäljning nummer elva skulle gå snett. Det hör inte till vanligheterna att sådant händer. Vi arbetar med att granska användares beteenden och urskilja avvikelser i mönster för att proaktivt stoppa in skyddsåtgärder. Vi utvecklar ständigt våra verktyg och metoder för att bli ännu bättre på att stoppa denna typ av fall innan någon råkar illa ut, säger Niclas Hjelm.
Tradera pratar ofta om vikten av hållbarhet. Finns det anledning att bli mer hållbara vad gäller den här typen fenomen?
En viktig del av vårt hållbarhetsarbete är att helt eliminera dåliga köpupplevelser. Redan idag är det en försvinnande liten del av alla affärer på Tradera som slutar i tvist. Trots det är det ett viktigt fokusområde för att nå vår ambition att driva på omställningen till hållbar shopping. Som köpare ska det vara lika enkelt och tryggt att handla cirkulärt som att handla nyproducerat.
Vill man som köpare försäkra sig extra mycket om att inte bli bedragen, så erbjuder Tradera ett köpskydd. Men det händer alltså att det inte används. Vissa kunder tycker exempelvis att det är för dyrt.
Kan det vara möjligt att sänka summan?
Beroende på vilket betalsätt köparen väljer finns det olika nivåer av köpskydd. Integrerade betalsätt som faktura, PayPal eller kort ger oss större möjligheter att granska transaktioner och göra köpet ännu tryggare. Det sker alltid oavsett vilket av de integrerade betalsätten köparen väljer. Väljer man faktura eller PayPal ingår ett köpskydd som garanterar köparen att få rätt vara eller pengarna tillbaka om något skulle gå fel. Initialt kostade köpskyddet 8 procent. Vi sänkte i våras beloppet till 6 procent och tittar ständigt på prissättningen för att skapa den mest hållbara modellen för våra köpare. Det finns ett maxtak på 750 kronor för avgiften på köpskyddet.
Vilka åtgärder vidtar Tradera för att skydda sina kunder ännu bättre och se till att pengar inte hamnar i bedragares fickor framöver?
Vi arbetar ständigt med att skapa en ännu tryggare plattform. Vårt dedikerade säkerhetsteam fortsätter att arbeta 365 dagar om året med att granska användare och annonser. Antalet bedrägerier har de senaste åren minskat i stadig takt tack vare våra åtgärder såsom BankID-verifiering av säljaren och integrerade betalsätt med köpskydd. Vi utökar just nu vårt samarbete med Polisen och utforskar våra egna möjligheter att vidta rättsliga åtgärder mot säljare som genomfört bedrägerier, säger Niclas Hjelm.