Hur hårt har restriktionerna slagit mot den fysiska julhandeln i år? Det har Swedbank räknat ut genom att titta närmare på kortstatistik från förra veckan. Där konstaterar man att konsumtionen under perioden var 19 procent lägre än motsvarande vecka i fjol.
Som vanligt ökar försäljningen veckan före jul men uppgången i år är mycket mindre än i fjol. Det är tydligt att pandemin håller tillbaka hushållens konsumtion, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.
Det som sticker ut allra mest är varuhandeln. Där har försäljningen av kläder och skor fallit med 43 procent medan möbler och husgeråd backade med 25 procent.
Inom hemelektronik så minskade omsättningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jämfört med fjolåret, medan försäljningen online ökade med 66 procent. Så bilden är splittrad, säger Andreas Wallström.
Även mat- och dryckeshandeln hade ett mindre tapp på 5 procent, men här ska också en viss kalendereffekt tas med i beräkningen då julafton inföll på en tisdag och inte torsdag.
De nya hårdare restriktionerna väntas göra att försäljningen i mellandagarna blir lägre än i fjol. Sammantaget väntas försäljningen under december bli betydligt lägre än normalt, säger Andreas Wallström.