När Ehandel besökte Nordicfeel i Växjö 2019 delade företaget både lager och huvudkontor med Eleven. Då låg kontoret i direkt anslutning till butikslokalen där allt en gång började, när bolaget grundades 2006. Mycket har hänt sedan dess.
LÄS ÄVEN: Eleven och Nordicfeel om att sälja samma artiklar på två sajter
Idag är Eleven fullt integrerat i Nordicfeel och hela verksamheten – inklusive huvudkontor, butik och samtliga tjänster – har flyttat till Stockholm. I november 2024 öppnade den nya butiken i huvudstaden, där även företagets nya huvudkontor är inhyst.
Vd:n Lisa Bruzelius har ett stående butikspass varje måndag under lunchtid, och även andra medarbetare från kontoret hoppar regelbundet in för att täcka raster. Det skriver Market.
LÄS ÄVEN: Nordicfeels VD om nya butikssatsningen: "Tajmingen är idealisk"
Vi får mycket värdefull input som vi kan använda i e-handeln. Att möta kunder fysiskt ger oss idéer och kontext. Det gör det digitala arbetet mer levande, säger hon till sajten.
Samtidigt har lagret i Växjö, som nu bytt adress, fått en ny roll och används i dag främst för leveranser till norra Europa.
Sedan flytten har Nordicfeel genomfört en omfattande omstrukturering. Cirka 80 procent av alla system och tekniska lösningar har bytts ut. En stor satsning har gjorts på personalisering kopplad till CRM-system, och e-handlaren har även lanserat en helt ny design och sajt.
Vår nya design är medvetet utformad för att sticka ut i branschen och attrahera en bredare målgrupp, säger Lisa Bruzelius.
Män är en tydlig tillväxtgrupp, särskilt inom doftkategorin. Även om kvinnor dominerar som köpare av skönhetsprodukter, ser vi stor potential i att bredda vårt erbjudande.
Resultaten av omstruktureringen börjar nu synas i siffrorna, enligt vd:n – även om några exakta ekonomiska resultat ännu inte kan delas, då årsredovisningen inte är färdigställd.
Målet är tydligt: Nordicfeel ska växa med lönsamhet och uppnå en tvåsiffrig tillväxttakt årligen.
E-handel kan verka enkelt i teorin, men i praktiken kan en enda procentenhets avvikelse påverka mycket. Det gäller att hela kedjan fungerar – ”retail is detail” är ett slitet uttryck, men fortfarande väldigt sant, säger hon.
Nu är fokus riktat framåt. Nordicfeel siktar på att ta positionen som "den främsta utmanaren inom nordisk skönhet".
Mötesplatsen för den svenska e-handeln
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!
Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.