ANNONS

Så ska Granngården bli en stor e-handelskraft: "Väldigt stor potential"

Mikael Andersson, ny e-handelschef på Granngården

Vill både nå helt nya kunder och locka fler till butik.

ANNONS

I går kom beskedet att Mikael Andersson, tidigare e-handelschef på City Gross och Dogman, tagit klivet till Granngården i samma roll. En roll där han nu ska ansvara för att växa kedjans onlineaffär, men också hjälpa till att via den driva trafik till de 112 butikerna. Nu berättar han varför han valde att ta steget från Dogman till sin nya arbetsgivare.

Jag bor i Malmö och har varit på resande fot både när jag jobbade för City Gross och sen Dogman i två år. När det dök upp en större tjänst som var ännu mer fokusera på e-handeln så tog jag chansen att söka mig tillbaka till hemmaplan. Sen är Granngården även ett väletablerat varumärke och ett bolag som i min värld har rätt värderingar som företag. Man tar ansvar i hela kedjan, säger Mikael Andersson till Ehandel.

De flesta känner nog Granngården just som en större butikskedja. Men e-handeln går bra även den. Däremot har mycket varit centrerat kring "klicka och hämta" i butik - och det är här den stora förändringen är att vänta. Bolaget ska nu nämligen utöka sina fraktalternativ med last mile, för att nå helt nya kunder som man i dag går miste om.

Granngårdens e-handel omsätter en hel del och står totalt sett procentuellt för en helt okej nivå. Men det finns fortfarande en jättepotential. De bytte plattform i våras till Optimizely och har en bra teknisk grund att stå på. Och tillsammans med ägaren Felleskjøpet finns stora möjligheter, säger Mikael Andersson och fortsätter:

Vi har hittills haft ett smalt leveranserbjudande, då mycket av det vi säljer går ut på att hämta i butik. Men vi har mindre bra fraktalternativ för att locka andra kunder som kanske känner till Granngården, men väljer bort oss för att de inte har tillgång till bil eller bor långt borta. De kommer vi att kunna nå när vi erbjuder möjligheten att få varorna hemlevererade. Så där är möjligheterna extremt stora.

Möjligheter kan det också finnas i den hemmatrend som pandemin fört med sig. Men också i hållbarhetstrenden. Både byggvarukedjor, trädgårdskedjor och andra aktörer med fokus på produkter kring hemmet har vittnat om ett kraftigt ökat intresse inom respektive segment.

Jag tror att vi blir mer medvetna och jordnära. Man kanske börjar på balkongen med att odla chili, tomater och andra plantor. Jag är övertygad om att vi attraherar de målgrupperna med nya leveranserbjudanden. Och de kommer även att uppskatta att vi är ett bolag som tar ansvar med olika projekt.

LÄS ÄVEN: Erfaren e-handelschef till kedjan: "En språngbräda"

"Vettig, jordnära och grön profil"

Exakt vilka bolag och vilka tjänster man kommer att använda sig av som leverantörer för de nya fraktalternativen kan man inte gå in på i dagsläget, då man just nu är inne i slutförhandlingar. Men tanken är att allt ska rullas ut någon gång under första kvartalet 2022.

Vi kommer att kunna erbjuda det kunderna efterfrågar. Vissa vill ha sina leveranser utanför dörren, eller rätt ned i brevlådan. Andra vill kanske ha det till butik eller ett ombud. Sen har vi även många skrymmande produkter som levereras med lastbil, som kanske inte når innerstäderna framför allt. Sen är det även viktigt att bolagen vi väljer håller en vettig, jordnära och grön profil.

Vad blir din roll mer specifikt i den här resan?

Mitt e-handelsuppdrag är att göra resan så smärtfri som möjligt för kunden och även att driva kunder till butik. Vi gör det inte enkom för e-handeln, utan det krävs ett helhetserbjudande. Och nu har vi bra plattformar på på plats att ta språng ifrån.

Hur stor potential ser du i Granngården som e-handelsaktör?

Jag har mina tankar om hur långt man kan komma, men de ligger jag lite lågt med i dagsläget. Men visst finns det en väldigt stor potential.

Vad är det för skillnader mellan ditt uppdrag hos Granngården, om du jämför med Dogman och City Gross?

Dogman är, som man hör på namnet, hårt nischade på djur och framför allt hundar. Granngården har ett bredare kunderbjudande. Det är mer jämförbart med dagligvaruhandeln på så sätt. Sen har ju både City Gross och Dogman egna butiksled där e-handeln, precis som här, också ska ge understöd till.

"Måste slipas hela tiden"

Med den nya plattformen och webbutiken redan på plats handlar nu arbetet alltså om att få Granngårdens e-handel att bredda sig och lyfta, snarare än tunga investeringar som belastar sista raden.

Det kommer det absolut inte att göra. Granngården lanserade den nya plattformen i början på Q2. Men sedan är det förstås inte så att man bara sjösätter en ny plattform och hemsida och att allt är fridens liljor efter det. Det måste slipas på hela tiden och det finns mycket kvar att göra. Det var också en av anledningarna till att jag valde Granngården. Det finns helt andra resurser och möjligheter att ta nästa steg i e-handeln, säger Mikael Andersson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap