ANNONS

Så ska Lekia göra revansch - "e-handeln är tuff"

Lars Schenatz
"Icke ekonomiskt försvarbara erbjudanden".

Leksakshandeln har genomgått en utmanande period, och det har påverkat den svenska kedjan Lekia. Nyligen skrev vi om åtta lekiabutiker i Östergötland och Örebro län som försattes i konkurs, men som snabbt räddades av en ny ägare.

De senaste årens svaga tillväxt har lett till att 47 av kedjans 75 butiksbolag tappade försäljning, vilket resulterade i en total omsättningsminskning på 3,5 procent. Och den negativa trenden fortsatte under 2024, även om bolaget såg tecken på viss stabilisering. Det skriver Market.

Leksakshandeln har haft en tuff period, och vi också, säger Lars Schenatz, vd på Lekia, till sajten.

ANNONS

Under året noterades en svag tillväxt, dock huvudsakligen drivet av nya butiksetableringar i Norge. De svenska butikerna visade nämligen nästan ingen tillväxt alls.

Men istället för att ge upp har leksakskedjan anpassat sig och genomfört strategiska justeringar för att hantera utmaningarna och skapa bättre förutsättningar för tillväxt. Särskilt fokus har lagts på att optimera lager- och sortimentshanteringen, och Lars Schenatz ser även en stor utvecklingspotential i att stärka kedjans omnikanalerbjudande.

Vi behöver jobba med hela köpresan, från att kunden börjar söka sina varor på nätet till köp i butik. Där behöver vi bli tydligare och skapa en bättre helhetsupplevelse.

Som en del av denna strategi tog Lekia centralt över som helägare för bolagets e-handel under 2023.

E-handeln är viktig för framtidens erbjudande.

E-handelsaffären är en central del av Lekias verksamhet, men konkurrensen är hård med lågpriskedjor, dagligvaruaktörer och kinesiska e-handelsplattformar som starka utmanare. Leksaksbranschen är dessutom en av de mest utsatta, vilket ökar pressen på Lekia och andra aktörer som prioriterar kvalitet för att säkerställa barns säkerhet.

Leksakshandeln har ett väldigt brett konkurrensspektra där e-handeln är tuff av flera skäl. Vi är en långsiktig ägare som jobbar för en lönsam affär och då kan det kortsiktigt vara svårt att konkurrera med e-handelsaktörer som levererar icke ekonomiskt försvarbara erbjudanden eller utländska e-handelsaktörer som lever med lägre kvalitetskrav med risker för våra barn.

Rörelsemarginalen för butikerna sjönk från 6,4 till 5,6 procent under det senaste räkenskapsåret, och antalet bolag med negativa resultat ökade från 9 till 21.

Fyra butiksbolag, som drev flera butiker var, försattes i konkurs. Det största var Lekhuset i Norrköping, som drev åtta butiker i Linköping, Norrköping, Motala och Örebro.

Många butiker går väldigt bra medan andra har det tuffare, framförallt de som omsättningsmässigt är mindre och har svårare att absorbera kostnadsökningar. Från centralt håll har vi inte insikt i varje enskild ägares finansiella situation, men det är inte otroligt att enstaka butiker kommer att falla bort.

För närvarande är 185 Lekia-butiker aktiva i Sverige och Norge, och planen framåt är fortsatt tillväxt.

Vi som kedja måste ha tillväxt. Men det kan komma på olika sätt, antingen organiskt eller genom etableringar. Jag tror på en kombination, säger vd:n.

Som nytillträdd vd ser Lars Schenatz sitt viktigaste uppdrag i att stärka bolagets lönsamhet och utveckla affären.

Vi har en stark position och en tydlig strategi framåt – nu handlar det om att säkerställa en lönsam och hållbar tillväxt, sade han i samband med starten av sitt nya uppdrag.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!