För många var Lager 157 länge ett okänt företag. När bolaget grundades av den nuvarande VD:n Stefan Palm och hans dåvarande kompanjon Håkan Berntsson 1997, var det i Gällstad i Västra Götaland.
Berntsson slutade snart, men Palm blev kvar och 2010 tog företaget två stora kliv. Det ena var det första steget utanför Västsverige och det andra klivet in i e-handeln.
- Vi startade e-handeln i liten skala 2010. De första tre åren var det i väldigt liten skala innan vi började driva den mer aktivt, berättar Stefan Palm för Ehandel.se.
Satsar mot 100 miljoner i år
Den saken har det dock blivit ändring på med åren och i år är ambitionen att e-handeln ska omsätta 100 miljoner. Det kan jämföras med de 720 miljoner som hela kedjan omsatte under 2016.
- Vi har haft en god utveckling i e-handeln de senaste åren. Den har fått ta sin tid, men nu tjänar vi bra med pengar i e-handeln. Målsättningen har hela tiden varit att ha en hållbar affärsmodell med god kvalitet även i e-handeln, säger Stefan Palm.
Med åren har företaget utvecklat en tydlig nisch för att kunna konkurrera med andra kedjor inom samma segment. Istället för att försöka ha det största sortimentet har man satsat på att nå ut med sitt baskoncept; Enkla kläder till bra priser.
- Vi är en nisch-aktör snarare än en generalist. Vi försöker inte vara bäst på allt utan säljer modeklassiker på vårt vis. Det är mycket basvaror och jeansmode med lite skandinavisk touch som vi eftersträvar.
“Delar med oss till våra kunder”
Och för att få det hela att löna sig ekonomiskt så har kedjan även där utvecklat en egen modell.
- När det gäller våra priser så försöker vi dela med oss till våra kunder. Vi har en enkel kalkylmodell där vi jobbar väldigt hårt med våra kostnader. Därmed kan vi också ge kunden ett bättre erbjudande.
E-handeln blir en allt viktigare kanal i det arbetet och Lager 157 jobbar bland annat mycket med sin kundklubb. Och det är ingen tvekan om att de har trogna kunder. Av de nästan 270 000 personer som gillar företaget på Facebook är det 261 000 som dessutom valt att följa dem, vilket innebär att de regelbundet får upp företagets inlägg i sina egna flöden.
Jacka för 8 kronor tog ner e-handeln
Erbjudanden som ges till kundklubbens medlemmar är detsamma i alla kanaler, men marknadsförs till största delen digitalt. Och erbjudandena är ofta uppseendeväckande, vilket emellanåt orsakar stor uppmärksamhet bland kunderna.
Det hände exempelvis i våras, när en jacka som såldes för 8 kronor fick så många e-handlande konsumenter att vakna att Lager157.se gick ner som en följd den stora efterfrågan.
Och arbetet med kundklubben och e-handeln har gett resultat.
- Generellt så växer vi med 30 procent per år och de tror vi att vi kommer fortsätta med. De snabbast växande växer förstås mer än oss, men vi växer mer än branschen i stort.
Plattformsbyte under hösten
För att nå e-handelsmålet på 100 miljoner i omsättning så kommer företaget under hösten att göra en rad förnyelser. På "att göra"-listan står bland annat uppdaterade fotomanér och byte av plattform.
- Vi byter till Viskans modernaste plattform. Vi har redan dem som leverantör och är nöjda, men behöver uppgradera så att vi får bättre svarstider och mer flexibilitet i e-handeln.
“Otroligt spännande tider”
Betallösningarna ska också ses över och Stefan Palm tycker att det är en väldigt spännande tid som ligger framför företaget.
- Det är otroligt spännande tider detta och det är väldigt roligt att få vara med om den här perioden i e-handelns historia. Det är inte bara det att e-handeln ska växa, utan hela detaljhandeln ska formas på nytt. Då är det väldigt inspirerande att jobba med fraktbolag, teknikbolag och modeleverantörer som också är med i den omställningen.