I takt med att restriktionerna lättar har kunderna i allt högre utsträckning valt att återvända till de fysiska butikerna. Nu har skönhetsaktören Kicks beslutat att lansera en ny satsning för att ytterligare driva på den utvecklingen.
Det handlar om det nya konceptet Treat by Kicks som nu ska pilottestas i utvalda butiker. Ambitionen är att “erbjuda ett större och attraktivare utbud av skönhetsbehandlingar i en inspirerande miljö i form av en shop-in-shop-lösning med lyxig salongskänsla”, skriver företaget i ett pressmeddelande. En slags salonger i butiksmiljö, med andra ord.
Kicks berättar att företaget redan innan pandemin gjorde 2 000 skönhetsbehandlingar i månaden, och nu är förhoppningen att den siffran ska öka.
Med satsningen Treat by Kicks, där vi erbjuder en större meny av skönhetsbehandlingar i en inspirerande miljö, vill vi skapa ett mervärde för kunden och vi hoppas därmed även kunna locka en bredare målgrupp och öka trafiken till butikerna. Initialt rullar vi ut en småskalig pilot som omfattar fem butiker som vi längre fram kommer att utvärdera, men målet är att implementera Treat by Kicks i flertalet butiker i samtliga tre länder, säger Kicks vd Freddy Sobin i en kommentar.
Kicks butikssalonger kommer att ha en yta på mellan 2,5 och 5 kvadratmeter beroende på hur stor butiken är. I samma veva lanserar företaget ett nytt digitalt bokningssystem.
Vi tror starkt på att fysisk retail behöver erbjuda mer än bara produkter för att fortsätta vara relevant och konkurrenskraftigt, varför vi fortsätter att testa nya former av service där våra kompetenta skönhetsexperter i alla våra butiker kan ge kunden bästa möjliga upplevelse. Trots att situationen i samhället fortfarande är påverkad av pandemin, så måste vi fortsätta att utveckla vår verksamhet och investera för framtiden.
Den nya satsningen lanseras i fem butiker till att börja med. De ligger i Stockholm, Solna och Kungälv.