ANNONS

Så ska influencern erövra Europa – och USA: “Många saker som måste stå rätt på himlen”

Laila Högfeldt gästade Consids Digitala influencer-podden, hostad av företagets vd Peter Hellgren. (Foto: Consid / press)
ANNONS

Laila Högfeldt gick från revisor, till influencer, till bolagsägare av ett eget skönhetsvarumärke.

Hennes Instagramkonto har närmare 100 000 följare och på TikTok har hon ännu fler. Laila Högfeldt hade en lovande karriär som revisor men 2017 valde hon att följa sin passion och satsa allt på sina sociala medier och influencerkarriären.

Med fokus på skönhet har hon lyckats bygga sig en personlig plattform och samarbetat med stora skönhetsvarumärken som Armani beauty, YSL beauty och Lancôme. 2021 tog hon steget och grundade sitt eget skönhetsbolag, Lenoites, där hon idag är vd.

Började med ett fransserum

Det hela började med ett fransserum som hon fick sin pappas hjälp att utveckla. Idag finns företagets produkter tillgängliga hos flera stora återförsäljare och försäljningen sker internationellt. Produkterna har också breddats från smink och hudvård, till hårvårdsprodukter, accessoarer och kimonos.

Även om influencern kanske haft en fördel i en stor följarskara och en plattform för att marknadsföra produkterna, är ett välkänt ansikte inte allt som krävs. Något Laila Högfeldt tidigare pratat om i en intervju. Influencern har jobbat hårt för att få ut sina produkter och för att få återförsäljarna att tro på produkterna.

Det räcker inte att bara ringa och tjata eller skicka produktprover till någon. Du måste ha rätt produkt, måste ligga rätt i tiden och det måste se rätt ut. Det är många saker som måste stå rätt på himlen för att man ska lyckas och komma in även om man har en community, säger hon, i samband med ett deltagande i Digitala influencer-podden, som drivs av bolaget Consid.

Ska omsätta 100 miljoner inom tre år

Bolaget driver hon tillsammans med företagets operativa chef, Henrik Johansson, som tidigare jobbat med varumärken som Xlash och Grazette. Efter att ha slagit sin in på den danska marknaden är nu målet att lyckas i Tyskland, Spanien och USA. Influencern och bolagsgrundaren har stora planer för framtiden.

Om vi blickar framåt tre år, då tror jag att vi har erövrat en del av Europa, speciellt Tyskland och Danmark. I Sverige tror jag att vi har vuxit väldigt mycket och snabbt. Henrik och jag gissar att vi kanske omsätter 100 miljoner och har tagit våra första steg in på den amerikanska marknaden, samt börjat arbeta mot Asien, säger Laila Högfeldt.

Men bra produkter och en stor följarskara är inte allt som krävs för att uppnå influencerns högt satta mål. Till de som drömmer om att följa i hennes fotspår ger hon tipset att ha tålamod, inte gapa efter mycket för snabbt och låta det ta tid. Men viktigast är att verkligen älska det man gör.

För att göra någonting riktigt, riktigt bra så måste man ha liksom en passion och kärlek till det. Det är jätteviktigt.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se