ANNONS

Så ska Elon ta över hela Norden - VD:n: "Pris är inte nummer ett"

Stefan Lebrot, vd och koncernchef Elon och Anneli Sjöstedt, vd och koncernchef Electra

Nya superkoncernen har storslagna planer.

ANNONS

De började som vänner 2019. Men igår blev de ett par. Elon och Electra berättade att de ingår äktenskap genom ett omvänt förvärv där Elon köper 65 procent av den redan noterade Electra gruppen. Och målet är högt ställt. Nu vill de nämligen bli den ledande butikskedjan i Norden för hemmets alla produkter.

Men med ett tätt samarbete sedan två år tillbaka, då Electras Audio Video-butiker skyltade om till Elon och en gemensam kundklubb skapades, väcks förstås frågor om det här samgåendet verkligen behövs och varför just nu.

Vi var fortfarande två företag med olika mål, affärer, målsättningar och kpi:er. Det enda sättet att skapa ännu större synergier var att slå ihop bolagen. Den insikten fick vi i år. Sen när vi tog tid att ventilera och diskutera så såg vi att det finns en möjlighet att slå sig samman och kom fram till att göra det genom ett omvänt förvärv - som blev det konkreta verktyget, säger Stefan Lebrot, vd och koncernchef på Elon, till Ehandel.

Vi har sett många handlare som rört sig till börsen det senaste året. Hur mycket spelade det in i beslutet att ni kunde få in Elon på börsen den här vägen?

Att komma in på börsen var inte det primära målet. Vi gjorde det här främst för att kunna erbjuda våra kunder, både privata och företagskunder, en ännu bättre produkt. Börsnoteringen var det sekundära, säger Stefan Lebrot.

Samtidigt upptäckte man att Elon hade alla möjligheter att klara en noterad miljö.

När vi gjorde en djupdykning internt så kom vi fram till att jag har lång erfarenhet från att ha jobbat hos Electrolux, som är en publik koncern. Och vår CFO kom från Dustin och var med på resan mot att bli börsnoterade. Och när vi började förändringsresan för hur vi jobbar internt på Elon, så var det för att leva upp till de krav som finns på publika företag - dock lite omedvetet, helt ärligt.

Men det är inte alla som har rusat till börsen. Vi såg nyligen ICA Gruppen lämna densamma, när ICA-handlarnas förbund helt sonika valde att köpa ut dem. Anledningen var att man ville kunna ta mer långsiktigt viktiga beslut, något som inte alltid lämpar sig på börsen - där det korta perspektivet ofta hamnar i fokus.

Ni ser inga risker för att Elon hamnar i kläm här, med tanke på den utvecklingsresan ni är på nu?

Man får inte glömma att ICA har varit på börsen i 17 år och dragit väldigt stora nyttor av det. Elon har inte gått igenom den resan. För oss är det här ett första steg på en ny resa. Det är viktigt att göra rätt sak vid rätt tidpunkt och nu när Elon har uppnått den professionalismen som krävs internt, så tycker vi verkligen att det är rätt tid att bli ett publikt bolag.

Man får inte glömma att 65 procent av ägandeskapet kommer att ligga hos Elonbutiksägarna. Sen rent konkret kan det förstås hända att de stora, långsiktiga investeringarna krockar med de kortsiktiga. Det kommer att finnas sådana tillfällen. Men med ett balanserat synsätt, där lokala fackhandlare ändå äger den nya koncernen till 65 procent, så är jag övertygad om att det finns alla möjligheter till en kombination där man ser till både det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet.

"Stor konkurrensfördel för oss"

Och så var det målsättningen om att bli Nordens ledande kedja för hemmets alla produkter. Många kommer nog här osökt att tänka på aktörer som Elgiganten, MediaMarkt, NetOnNet och kanske Amazon. Så konkurrensen är tuff där ute. Men här menar Stefan Lebrot att giftermålet mellan Elon och Electra ger dem inte bara ett, utan flera äss i rockärmen.

Jag ser Elgiganten och Amazon mer som internationella aktörer. Det finns i dag ingen svensk aktör som kan erbjuda mer än de internationella aktörerna. Men jag vill påstå att genom fusioneringen kommer vi att kunna erbjuda mer än både Amazon och Elgiganten, till exempel. De som känner till oss vet att pris är inte vårt nummer ett, inte vår kärnverksamhet. Det är istället att träffa kunnig personal i butik och det som händer efteråt. Den delen med tjänster, after sale, är en stor konkurrensfördel för oss. Hos de andra kedjorna fokuserar man mer på marginalen på kort sikt i butik, säger Stefan Lebrot.

Dessutom ska kedjan, som hittills varit mest förknippade med vitvaror, bli bredare än sina konkurrenter. Samt ta ledningen i segmentet företagskunder.

Den andra delen är att nya Elon kommer att kunna erbjuda fler kategorier än de internationella aktörerna. Som möbler och belysning. Eller kökssnickerier, där vi redan är större än Elgiganten. Det är den traditionella konsumentförsäljningen. Sen får man inte glömma den andra delen, B2B, där Electra är väldigt starka i dag. Så med både privat- och företagsförsäljning kommer vi att särskilja oss ordentligt. Jag tycker att det blir otroligt spännande att för första gången samla fackhandeln under ett och samma tak, det är något helt unikt.

Innebär det här att Elon också kommer att börja jobba mot nya format, som exempelvis större varuhus?

Om vi tar den fysiska handeln så finns ingen ambition att jobba mot ett större format, nej. Jag tror inte på idén med en 5000 kvadratmeter stor och tråkig lagerlokal där man exponerar hundratals spisar och kylskåp. Särskilt inte i dag när man bara med hjälp av en mobiltelefon kan scrolla igenom tusentals produkter. Då behöver man inte en stor, fysisk lokal. Vi kommer istället att fortsätta vårt koncept med att befinna sig på fler orter med mer inspirerande butiker i vårt avlånga land.

Även e-handeln, som redan förändrats i grunden, kommer att få ännu mer kärlek.

Vi kommer att fortsätta att modernisera e-handelsplattformen. Det digitala kommer att intensifieras och förbättras hela tiden och giftas ihop ännu bättre. Jag tror på både och snarare än en lösning där det blir det ena eller det andra, säger Stefan Lebrot.

Nils Lund
nils@ehandel.se