Ännu en julhandelsrapport är här. Den här gången kommer den från teknikkedjan Netonnet – som har låtit Demoskop undersöka hur den kärva ekonomin påverkar svenskarnas julklappsinköp i år.
Undersökningen visar, inte helt oväntat, att en av tre svenskar uppger att de bedömer att det blir svårt att skrapa ihop pengar till alla klappar. Hela 83 procent konstaterar att köpkraften har försvagats.
Mer än hälften, 58 procent, har även vidtagit vad som kallas för åtgärder för att kunna fortsätta att shoppa. Det är en ökning med 8 procentenheter sedan Netonnets senaste handelsrapport från i juni i år.
Åtgärder kan vara att välja ett mer prisvärt alternativ, handla mer på rea, köpa begagnade varor eller använda kreditkort eller delbetalning i större utsträckning, säger Sofie Struwe.
Ett annat exempel är att man allt oftare delar upp sin betalning. Jämfört med 2021 har delbetalningarna ökat med 21 procent. Och intresset för att byta in gamla teknikvaror för att delfinansiera ett nytt elektronikinköp är rekordstort.
Vi ser att det är personer mellan 30 till 49 år, där många barnfamiljer återfinns, som är mest påverkade av det ekonomiska läget och har använt kreditkort eller någon form av delbetalning i större utsträckning än tidigare, avslutar Sofie Struwe.