ANNONS

Så rullar de över 70 miljoner - "mest googlade varumärket"

Däcklines grundare Imad Doudar
Foto: Däckline

Fälg-säljarens e-handel mot nya höjder senaste året.

ANNONS

I går måndag skrev vi om att det är full fart framåt för Däck 365, som helt enkelt säljer däck på nätet.

LÄS ÄVEN: Avslöjar hemligheten bakom alla rekord – därför ratar de konsulter

Men det går även bra för en annan e-handlare inom bilsegmentet, nämligen Däckline, med säte i Helsingborg.

Grundaren Imad Doudar hade från början inte några planer på att starta en e-handel. Målet var istället att bli polis. Men när e-handeln i landet började ta fart i mitten på 2010-talet så bestämde han sig för att ändå satsa på en egen webbshop

Bolaget tillverkar, i egen regi, fälgar under eget varumärke. De säljs dels genom 220 återförsäljare. Men också i den egna e-handeln, som i dag står för majoriteten av intäkterna.

Om man jämför 2021 med 2022 så har vi ökat vår försäljning med 125 procent, medan trafiken till sajten har vuxit med 79 procent, säger marknadschefen och grundaren Imad Doudar.

Vad ligger omsättningen på just nu och vad siktar på i år?

Vi ligger strax över 52 miljoner kronor gentemot förra året där vi omsatte 38 miljoner. Som det ser ut nu så har 2022 visat prognoser på att vi nästan kommer att slå 70 miljoner kronor.

Vad ligger bakom era framgångar tror du? 

Egentillverkade fälgar är väl den största USP:en. Men också ett starkt varumärke där vårt varumärke googlas mest inom vårt segment. Sedan är det också vår stora satsning på miljön där vi förändrat tillverkningsmetoderna till "flow forming".

Det är en teknik som går ut på att fälgbanan valsas i omgångar till olika bredder under höga temperaturer. Detta gör att metallens struktur ändras och den får högre hållfasthet – än om den vore gjuten.

Detta möjliggör tunnare gods, vilket ger lägre vikt samtidigt som fälgarna blir starkare, Imad Doudar.

Hur jobbar ni med marknadsföring? 

Vi jobbar mycket med SEO där vi med hjälp av vår blogg utbildar besökarna med kunskap i deras sökfrågor som kan innefatta allt från luftryck till vad som passar just dem.

Däckline har även haft stora framgångar i sociala medier – där man regelbundet haft olika tävlingsmoment, vilket medfört en stor spridning.

Man kan se hur vi i våra konton på knappt ett år har ökat antalet följare med 100 procent. En annan typ av marknadsföring vi jobbat mycket med är "affiliate", men det som ger klart bäst affärer är SEO och Adwords.

Framåt ska man även att börja jobba mer med influencer marketing. Bolaget ser tydligt avkastningen av varje spenderad krona.

Hittills har vi inte jobbat så mycket med det, men nyligen hade vi en kampanj med influencern "Kul på hjul" som i princip lyckades spränga våra sociala medier.

Vill ni in på fler marknader?

Som fälgtillverkare vill vi komma ut med våra fälgar till Norge, Danmark och Finland. I dag har vi en del handlare därifrån, men det har kommit gratis längs vägen, eftersom våra fälgar är så populära.

Vi kommer att börja att ta oss in på den nordiska marknaden inom kort. För att inte avslöja för mycket, har vi en ny sajt på gång som ska använda sig av ett smartare söksystem.

Hur ser ni på era utvecklingsmöjligheter framåt? Ser ni några utmaningar?

Krig är alltid tråkigt och det skapar en inre oro hos dom flesta. Och vi är lite oroliga över att tillverkningspriserna kan komma att höjas.

David Gustavsson
david@ehandel.se