ANNONS

Så påverkas handlare - av Klarnas nya åtgärder: "Vill inte begränsa"

Björn Bryngelson, tf Sverigechef för Klarna

"Vi har en extra hög standard att leva upp till".

ANNONS

Det har varit turbulent kring Klarna sedan bolaget dykt upp som betalningsalternativ hos flera bluffbutiker online den senaste tiden.

Nyligen gick dock betalningsjätten ut och listade flera åtgärder, som ska göra det svårare för ej seriösa aktörer att bli en Klarna-verifierad handlare och då alltså försvåra för bedragare som försöker använda Klarna för att se pålitliga ut.

Men med stramare kontroller uppstår också frågan: Vad händer med hederliga handlare, som inte försöker lura kunderna på pengar? Vi satte oss ned med Björn Bryngelson, som är tillförordnad Sverigechef på Klarna, för att få svar på den frågan. Det kommer inte att drabba vanliga, skötsamma aktörer över huvud taget, är hans besked.

Den absoluta merparten av Klarnas över en halv miljon handlare globalt är duktiga, seriösa handlare som gör det dem ska. Vill vill absolut inte begränsa tillgången för småföretagare, då Klarna varit en del av hela startupkulturen och att bygga e-handeln i Sverige från start. Det ska vi fortsätta att göra även i framtiden.

Så för den mindre handlaren, med Klarnas betalningsalternativ i checkouten, bör inget förändras jämfört med i dagsläget. Däremot kan nya handlare få vänta på att bli verifierade av Klarna, för att ge betalningsjätten möjligheten att se att de sköter sitt uppdrag på ett korrekt sätt.

Precis, det måste gå lite tid för att se att det går i den riktning som förväntas och att de levererar enligt de villkor man utlovar. Men det handlar inte om någon rigorös, eller ouppnåelig process, utan om vanlig hygienfaktor, säger Björn Bryngelson.

Vilka är hygienfaktorerna man behöver leva upp till som handlare för att bli verifierad?

Vi baserar det på data som vi har globalt. Vi hanterar över två miljoner transaktioner varje dag och vet vilken nivå som är accepterbar för slutkonsument. Det är inga orimliga nivåer. Man kanske har lite längre frakttider som handlare, men det är sådant vi förstår. Det är alltså inga orimligt ställda krav. Handlare som har tydliga villkor och lever upp till dem kommer inte ha några som helst problem. Vi vill komma åt de som försöker vilseleda konsumenter.

Hur sker kontrollerna?

Det sker automatiserat, i kombination med manuell hantering.

En av åtgärderna som nämnts är bland annat att man ska bli snabbare på att reagera på klagomål och sätta upp en varningstext i checkouten om ett bedrägligt beteende upptäckts.

Det här skulle i teorin kunna bli ett bekymmer för stora, väletablerade handlare som på grund av sin storlek också får fler klagomål än konkurrenterna, även om kundnöjdheten överlag är god. Men även här försäkrar Klarna att det inte blir några varningstexter, då försäljningsvolym är något man tar höjd för.

Det dras i förhållande till den volym du processar som handlare. Det här är också något vi själva känner väl till. Klarna är den största aktören i Sverige som betalsätt i e-handeln och naturligtvis får vi tyvärr då också flest klagomål. Men det är naturligt, då vi hanterar 20 gånger mer volym än andra betalsätt.

"Inte varit tillräckligt bra"

Så hur ska man då se till att minska antalet konsumenter som drabbas av bedrägerier, utan att skötsamma handlare möts av begränsningar och hårdare övervakning? Man vänder sig direkt till just konsumenterna.

Vi vill skapa mer uppmärksamhet och utbilda konsumenter i hur man identifierar en potentiell bluffsida. Det skapar en bättre vardag för både kunderna och handlarna och Klarna blir det självklara valet, det trygga alternativet, vid onlineköp.

Men hur har ni kunnat dyka upp på de här sajterna, har det varit för enkelt att koppla på era betaltjänster?

Klarna har en ganska rigorös onboardingprocess, precis som alla licensierade banker. Sen är vi en del av ett betalnätverk där vi jobbar med flertalet distributörer av betalsätt. Där är vi beroende av att de också gör sin del i det och det gör de på ett väldigt bra sätt i dag. Men samtidigt har vi en extra hög standard att leva upp till, där vi går i god för en seriös handlare och att du får produkten du ska ha, inom den tidsramen du ska, annars får du pengarna tillbaka. Där särskiljer vi oss lite med det starka löftet.

Klarna menar alltså att de dykt upp på ett antal bluffsajter beror delvis på att deras betalalternativ finns i andra leverantörers checkouter.

Vi är en del av kassan, ett av betalsätten. Vi har en halv miljon handlare globalt och de här sajterna har varit en försvinnande liten del av klagomålen som kommit in. Men vi har inte varit tillräckligt bra på att se det övergripande, större problemet. Vi tar också krafttag mot alla oseriösa handlare, säger Björn Bryngelson.

Han säger också att det blivit mycket enklare för bedragare att skapa bluffsajter, som ser legitima ut, och som samtidigt är svårare att upptäcka.

Vi ska också komma ihåg att vi inte är det enda betalsättet på de här sajterna. Åtta av tio av dem är fortfarande live, men med andra betalsätt än Klarna, som till exempel Paypal och Swish. Vi måste se på det här som ett samhällsproblem. Och bedragarna blir allt duktigare, mycket med hjälp av AI.

"Har bra data"

Exakt när vi kommer att få se några märkbara effekter av Klarnas åtgärdsplan får vi inget svar på. Det är ett nämligen ett pågående arbete som sker löpande, säger Björn. Och vad som sker rent konkret för att komma till rätta med bekymren kan han heller inte dela i dagsläget

Det här är också lite nytt för oss, precis som för alla andra. När vi registrerar något som en incident så triggar det väldigt många processer internt, som ska motverka detta och skapa en åtgärdsplan för att hantera det både på kort och lång sikt. Vi ska vara det självklara valet för både konsumenter och handlare och de exakta detaljerna vår jag återkomma om senare. Men det pågår saker redan nu.

Han säger också att Klarna är en aktör som har resurserna för att kunna upptäcka när något inte står rätt till.

Vi sitter globalt på 40 marknader och har ganska bra data att jämföra och "benchmarka" mot inom olika vertikaler, marknader och regioner. På så sätt kan vi hitta saker som sticker ut på ett negativt sätt. Utvecklingen av bedrägerier går i en rasande takt, men vi har rätt verktyg för att skapa lösningar på hur vi snabbare ska hitta sånt här.

Du nämner tidigare att en anledning till att Klarna dyker upp som alternativ är att ni finns i andra leverantörers kassor. Har ni möjlighet att kliva ur dem på sådana här sajter?

Ja, det kan vi göra. Vi ingår redan avtal, där vi selekterar bort vissa vertikaler. Vi ställer höga krav, säger Björn Bryngelson.

Nils Lund
nils@ehandel.se