Varje e-handlare drömmer om att smidigt kunna lansera på nya marknader och skapa nya kundrelationer, intäktskällor och jobbmöjligheter. Men varje marknad är unik i hur kunder beter sig, handlar och betalar. Att förstå sig på konsumenten inom sitt produkt- och tjänstsegment räcker inte längre till - ni behöver göra din hemläxa på marknadens handel i stort. Därför har Adyen publicerat en kostnadsfri guide med de fyra viktigaste principerna för att lyckas på nya marknader, samtidigt som vi redogör för de nordiska ländernas beteenden när det gäller betalningar och köp online.
Nyfiken på de fyra principerna för att framgångsrikt lansera på en ny marknad? Ladda ner Adyens guide här.
Rätt betalningsmetoder - bättre konvertering
Det kanske enskilt viktigaste steget i att optimera sin verksamhet genom betalningar är att erbjuda rätt betalningsmetoder. Vad är då rätt betalningsmetoder? De som flest konsumenter använder.
Att kunna erbjuda rätt betalningsmetoder innebär en trygghet för er verksamhet och hjälper er att öka konverteringen på samma gång. Kunder vill kunna betala på det sätt de är vana vid och när ni tillgodoser det behovet ökar också chansen att de fullföljer sitt köp i butik men framförallt i e-handeln.
Därför blir det extra viktigt att man utgår från konsumentens preferenser vad gäller betalningsmetoder, oavsett om man granskar en befintlig eller potentiell ny marknad. Hos Adyen har man tillgång till en världstäckande kunskapsbas om de mest populära betalningsmetoderna på alla marknader man kan tänkas vilja expandera till, med syftet att ni som handlare ska kunna fokusera på det ni är bäst på, medan vi banar väg för sömlösa betalningar där ni kan tänkas vilja sälja.
Nyfiken på de fyra principerna för att framgångsrikt lansera på en ny marknad? Ladda ner Adyens guide här.
Ta sedeln dit ni kommer
För att maximera intäkter och kundlojalitet behöver man hålla koll på vilka betalningsmetoder som är mest populära i ett land. Men för de mest framgångsrika företagen slutar inte förarbetet där. En kunds föredragna betalningsmetod i butik är inte nödvändigtvis deras preferens när de handlar i e-handeln. Vårt beteende skiljer sig åt i olika kanaler och det måste återspeglas i vilka betalningsmetoder man erbjuder. Är man som handlare inte lyhörd för den här dynamiken kommer man på sikt drabbas av lägre autentiseringsgrader, övergivna kundkorgar och följaktligen förlorade intäkter som kunden var redo att betala tidigare i kundresan. Hos Adyen samlar vi data från alla säljkanaler på en och samma plattform för att våra handlare enkelt ska kunna identifiera vilka betalningsmetoder som fungerar bäst i respektive kanal.
Nyfiken på de fyra principerna för att framgångsrikt lansera på en ny marknad? Ladda ner Adyens guide här.