Smidig betalning avgörande för konvertering
35% av de nordiska e-handelskonsumenterna lämnar sidan direkt om de upplever att betalningsprocessen är krångligare än de förväntat sig. Det framgår av E-handelsanalysen 2024, Walleys nya rapport om e-handelsbranschen.
Slutsatsen är att varje liten förbättring i checkouten spelar roll. Rapporten visar att konsumenterna inte bryr sig så mycket vilken betalaktör det är, men drygt tre fjärdedelar (77%) av de nordiska e-handelskonsumenterna anser att ju smidigare betalning, desto större chans att de handlar i samma butik igen.
Som handlare har ni alltså allt att vinna på att välja eller byta till den betalaktör som presterar bäst. Genom ett nära och ömsesidigt samarbete med rätt betalaktör, kan ni skapa en bättre kundupplevelse och öka konverteringsgraden.
MEDS ökade konvertering genom att byta till Walley
MEDS bytte till Walley och det lönade sig – alla mål kring användarvänlighet och konvertering uppfylldes eller överträffades.
– Vi testade Walley för att se om vi kunde prestera bättre och det gjorde vi! Med Walley har vi ett väldigt bra samarbete och vi delar visionen om att göra det som är bäst för slutkunden, inte det som är bäst för den ena eller andra parten, säger Björn Thorngren, VD, Meds.
Samarbete och löpande förbättringar ger hög kundnöjdhet
Hos MEDS är hela 98 procent av kunderna nöjda med köpupplevelsen. Tillsammans har Walley och MEDS satsat på enkelhet och jobbat för att hela tiden bli ännu bättre.
– När det handlar om betalning gäller ’Ju enklare, desto bättre’. Walley är också en framåtriktad partner som ständigt ser små förbättringar som kan göras i kundupplevelsen. De förfinar det som är bra och tittar på vad som ligger framåt i tiden och vad som går att utveckla, säger Björn Thorngren.
Meds berätter mer i film
Hör Björn Thorngren och Adham Shawwaf, CTO på MEDS, dela med sig av sina tankar om bytet av betalaktör och hur konverteringsgraden ökade i samband med detta, se filmen här