ANNONS

Så ofta tar svenskarna selfies: "Viktigt kulturellt fenomen"

AR-spegel på Fotografiska Stockholm / Pia Tandrup, general manader på Snapchat Nordic.
ANNONS

Snapchat och Fotografiska Stockholm visar upp historiska selfies.

Snapchat fortsätter satsa i Sverige och i ett nytt samarbete med Fotografiska Stockholm fokuserar man på selfie-trenden. I en ny installation, “The selfie matter”, visar man upp några av de mest kända “selfie-bilderna” genom tiderna.

Som en del av installationen har Snapchap skapat en AR-spegel, där besökarna kan ta egna selfies, inspirerade av olika årtionden.

Selfies är ett viktigt kulturellt fenomen och en stor del av fotografihistorien. Att Fotografiskas gäster nu får möjlighet att ta en selfie både som på 1890-talet men även med dagens absolut senaste filter skapar roliga ögonblick av gemenskap både på plats och när de delas. Snapchat fångar konceptet med samtidens selfie och är branschledande inom AR, säger Katinka Hollenberg, Director of Partnerships på Fotografiska Stockholm i ett pressmeddelande.

Installationen fokuserar på olika aspekter av selfiekulturen med visuella nedslag som har både global och lokal relevans. 

Så ofta tar svenskarna selfies

Nyligen genomförde Norstat, på uppdrag av Snapchat, en undersökning gällande selfievanor hos det svenska folket. Undersökningen inkluderade 1000 svenskar och visade att var tredje svensk tar en selfie minst en gång i månaden, eller oftare. 

Inte överraskande är selfie-trenden starkast bland de yngre. Bland personer mellan 18 och 19 år uppgav 62 procent att de tar en selfie minst en gång i månaden. Samtidigt säger hela 22 procent att de tar selfies dagligen och 8 procent säger att de tar mer än 10 selfies dagligen.

Detta är en del av den moderna kommunikationsformen bland unga idag. Selfies är inte bara en form av självuttryck; de är ett kraftfullt sätt för människor över hela världen att kommunicera, skapa gemenskap och visa sin unika identitet. Genom vår medverkan i “The selfie matter” hoppas vi inspirera till en djupare förståelse och uppskattning av selfiens roll i vår digitala tidsålder, säger Pia Tandrup, General manager på Snapchat Nordic.

Att installationen genomförs i Stockholm är ingen slump, Pia Tandrup kallar nämligen Stockholm för “selfiestaden”.

Stockholmsregionen är den region som det finns flest selfie-tagare i. Hela 85 procent av stockholmarna uppger att de ibland tar en selfie – antingen sällan eller ofta, vilket är mest i landet.

Snapchat populärast för selfies

Snapchat har över 4 miljoner aktiva användare varje månad i Sverige, varav över 60 procent interagerar med AR-objektiv dagligen. Enligt undersökningen är Snapchat den mest populära externa sociala plattformen för selfies, med hela 57 procent av svaren. Facebook och Instagram placerade sig efter Snapchat med 16 och 12,5 procent.

En selfie i 2024 är något annat än en selfie i 1839. I dag bidrar teknologin, och som undersökningen tydligt visar; Snapchat, till att ge oss ännu flera uttrycksmedel, med AR- linser och olika filter. Men det är fortsatt dig själv och din uttrycksform som står i centrum, säger Pia Tandrup på Snapchat.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se