Clas Ohlson gillar att redovisa sina försäljningssiffror på månadsbasis. Och i september ökade försäljningen med 6 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol. Men desto mer ökade den online. Nätintäkterna var upp med 16 procent till 99 miljoner, jämfört med 85 miljoner året innan.
Sett till enskilda marknader fortsätter Norge att gå mycket starkt med en organisk försäljningsökning om tolv procent, medan Finlands svagare försäljningsutveckling är tydligt påverkad av en kampanjintensiv fjolårsperiod då Clas Ohlson firade 20 år på marknaden, skriver vd:n Kristofer Tonström i en kommentar.
Utmanande klimat
I Sverige var försäljningen upp med 3 procent till 335 miljoner – och i Norge med 9 procent till 331 miljoner. I Finland backade den samtidigt med -4 procent.
Detaljhandelsklimatet är utmanande med lägre kundtrafik och vi har ett starkt fokus på kostnadskontroll för att kunna utveckla kärnaffären med ett ännu bättre sortiment, ett bra kundmöte och nya butiker i rätt lägen. För det innevarande verksamhetsåret planerar vi att öppna cirka tio nya butiker netto, vilket vi kommer att nå då nio kontrakt är signerade och en butik redan är öppnad.