Vi har tidigare berättat om flera virtuella influencers, både i Sverige och internationellt, som gör succé på sociala medier. Nu avslöjar företaget Influencer Marketing Hub, på uppdrag av e-handlaren Onby, hur stor ersättningenär för samarbeten med några av världens största AI-profiler.
Lu Do Magalu har 5,8 miljoner följare på Instagram och är i dagsläget den största virtuella influencern som nyligen frontade stilmagasinet Vogue Brazil. Enligt rapporten tar hon cirka 160 000 kronor, per sponsrat inlägg på Instagram. Under 2022 räknar man med att Lu Do Magalu kommer att dra in drygt 159 miljoner kronor.
Den näst största AI-influencern är Miquela Suosa, tonåring och musikartist med 3,1 miljoner följare på Instagram. Hon tar cirka 76 000 kronor per sponsrat Instagram-inlägg, och förväntas omsätta 9,1 miljoner kronor under 2022.
Guggimon är en virtuell influencer med 1,4 miljoner följare på Instagram, och tar cirka 35 000 kronor för ett sponsrat inlägg. Hans intäkter förväntas uppgå till runt 1,2 miljoner kronor.
En annan digital profil är Noonoouri, som har nära 400 000 följare på Instagram. Hon skapades av Alibaba för att marknadsföra företagets plattform för lyxvarumärken genom ett spel där användarna fick följa med henne på en resa runt jorden. Genom att interagera med Noonoouri samlade användarna in poäng som sedan användes till att öka chanserna att vinna stora priser hos olika varumärken. För ett samarbetsinlägg på Instagram tar Noonoouri cirka 14 200 kronor, och i år beräknas hon tjäna 3,6 miljoner kronor.
Any Malu är den första tecknade animerade Youtubern med 3,3 miljoner prenumeranter. "Hon" startade sin kanal år 2015 och är från början en Cartoon Network-karaktär. Idag driver hon även ett Instagramkonto där hon har cirka 520 000 följare, och där kostar ett sponsrat inlägg 18 900. I år förväntas Any Malu dra in 3,8 miljoner kronor.