Att pandemin har drabbat köpcentrum hårt vet alla vid det här laget. Men hur illa har det egentligen varit? Det har HUI Research tagit reda på och sammanställt i en uppdaterad version av Swedish Shopping Centre Directory, där man kartlägger köpcentrum och handelsområden i landet.
Samtidigt som e-handeln ökade med 40 procent så dök köpcentrum med 11,6 procent, visar HUI:s statistik. Ett hårt slag för hyresgästerna, som inte sällan hör till redan pressade branscher som mode och restaurang.
Ljuset i det fysiska handelsmörkret var dock handelsområden. Där ökade faktiskt försäljningen, om än med beskedliga 0,1 procent, under 2020. Men den totala försäljningen fördelad över både köpcentrum och handelsområden landade på minus 5,9 procent, jämfört med 2019.
Handelsområdena var bättre rustade för pandemin på grund av biltillgängligheten och bättre möjligheter till fysisk distansering. Många handelsområden har trots det påverkats negativt av maxtak på butiksbesökare samt en omfördelning till e-handelskanalen, säger Monica Bruvik, Senior Retail Analyst på HUI Research, i en kommentar.
Den allra största förloraren var dock gränshandelscentrum. De förlorade hela 52 procent av omsättningen under förra året.