Amazon EU har redovisat verksamhetsåret 2020. Det gäller filialerna i Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien och Storbritannien. Enligt rapporten, som inkommit till Bolagsverket, omsatte megaplattformen 43 miljarder euro i Europa, alltså runt 430 miljarder kronor, under förra året. En klar ökning från drygt 320 miljarder året innan.
Tittar vi på moderbolaget, alltså Amazon, så avslöjades det förra veckan att e-handelsjätten kammade hem lite över 900 miljarder kronor bara under det första kvartalet i år. Europa-grenen står alltså fortfarande för en mindre andel av den totala försäljningen.
Men medan man ser en ordentlig tillväxt i Europa, så hopar sig samtidigt förlusterna. Här gick man nämligen back med drygt 11 miljarder kronor. En tydlig försämring från tidigare 7 miljarder kronor från perioden innan. Kanske på grund av att man fortfarande befinner sig i en etableringsfas i till exempel Sverige.
Här har också mottagandet varit blygsamt, enligt flera rapporter. Enligt en studie från Lunds Universitet, gjord tillsammans med undersökningsföretaget Norstat, har endast 12 procent av svenskarna testat plattformen sedan de slog sig ned på riktigt i landet.
Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring, rapporterar Market.
Han och kollegan Burak Tunca menar dock att om två år kan hela 50 procent ha testat att handla från plattformen.
Jämför vi Amazons försäljningssiffror med en annan stor plattform, nämligen Zalando som också säljer brett i Europa, så omsatte modejätten runt 79 miljarder kronor och gjorde en vinst på 2,2 miljarder under förra året. Men då har Amazon också en större mängd kategorier.
LÄS ÄVEN: Zalando rusade i pandemin – nådde 80 miljarder för helåret