ANNONS

Så mycket ökade mathandeln online: "Positiv utveckling"

Rejäl upphämtning för upphämtning i butik.

ANNONS

Försäljningen i dagligvaruhandeln var upp med 5,1 procent i maj, jämfört med samma månad året innan. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under maj samtidigt till 1,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Så justerat för inflation estimeras försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln till 2,3 procent.

Utvecklingen var positiv i maj, vilket delvis förklaras av att månaden innehöll en extra fredag jämfört med samma månad i fjol. Trots att inflationen för livsmedel nu har stabiliserats på en lägre nivå ska vi komma ihåg att konsumenterna fortfarande har en relativt svag köpkraft, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Upphämtning ökar

Offline-försäljningen ökade med 5,2 procent, medan online-försäljningen var upp med 2,6 procent. Hemleveranserna minskade dock med 0,7 procent – medan upphämtning i butik var upp med med 7,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,1 procent.

I maj drevs den positiva utvecklingstakten i dagligvaruhandeln främst av den fysiska butikshandeln. Även e-handelsutvecklingen var positiv, men e-handeln uppvisade en betydligt lägre utvecklingstakt än den fysiska handeln. E-handelsandelen ligger nu stabilt på drygt 4 procent, avslutar Karin Brynell.

David Gustavsson
david@ehandel.se