Den ovanligt varma junimånaden känns kanske långt borta vid det här laget, men nu har det blivit dags att titta på hur e-handeln utvecklades i början av sommaren. I dag presenterar nämligen PostNord sin e-barometer för juni. Enligt företagets mätningar ökade e-handeln under månaden med 23 procent. Allra störst var e-handelstillväxten i åldersgruppen 65 till 79 år, som ökade sin e-handelskonsumtion med hela 68 procent.
Undersökningen, som bygger på konsumenternas egna uppskattningar av hur mycket och hur ofta de har handlat, visar också på en stor skillnad mellan könen. Medan männen e-handlade i snitt 7 procent mer i juni månad låg kvinnornas ökning på hela 44 procent.
Enligt PostNord är det oklart hur det varma vädret, speciellt i kombination med coronaviruset, har påverkat e-handelns tillväxt. Det som står klart är dock att tillväxten i juni blev betydligt mer blygsam jämfört med maj och april, då ökningen låg på 36 respektive 44 procent.
Precis som förra månaden utgjorde "kläder och skor" den populäraste kategorin. "Dagligvaror" samt "skönhet och hälsa", där apoteksvaror ingår, stod dock för de största ökningarna.