ANNONS

Så mycket handlar svenskarna för – via sociala medier

ANNONS

Gen X är en växande konsumentgrupp på sociala medier.

Drygt var tredje svensk har handlat via sociala medier det senaste året, tre av fem köpare är kvinnor. Det visar rapporten “Retailbarometern 2024” som företaget Adyen presenterar.

Retailbarometern är en årlig kartläggning av handelns drivkrafter, förhoppningar, strategier och investeringar. Rapporten baseras på en undersökning av 13 000 handlare och 30 000 konsumenter från 26 olika marknader. Av dessa är 500 företag och 2029 konsumenter från Sverige.

Enligt undersökningen har nästan hälften, närmare bestämt 48 procent, av de svenska butikerna ökat sina intäkter genom att börja sälja online. Och det kanske inte är så konstigt, för svenskarna gillar att shoppa online – och gärna via sociala medier.

Svenska handlare har sedan länge känt till värdet av att erbjuda sina kunder både fysiska butiker och butiker online, för att öka sina intäkter. Men nu ser vi att sociala medier växer fram som ett tredje ben i mixen för ökad lönsamhet. Sociala medier är inte bara värdefulla ur ett marknadsföringsperspektiv utan även som ett verktyg för ens checkout, säger Tobias Lindh, vd Adyen Norden & Baltikum.

Gen Z är inte ensamma om “social shopping”

Det är kanske inte så otippat att det är Gen Z som i störst utsträckning kombinerar sociala medier med shopping. 56 procent av de tillfrågade i åldersgruppen uppger att de köpt en produkt de hittat via flödet på sociala medier. Men nu börjar även de äldre generationerna spendera pengar på de sociala plattformarna.

För gruppen Millenials är siffran 40 procent av de tillfrågade. Det är i den här undersökningen färre än de tillfrågade i åldersgruppen benämnd som Gen X, där 43 procent av de tillfrågade shoppat via sociala medier det senaste året. Samtidigt har Gen X absolut flest förstagångsköpare, 21 procent, vilket kan jämföras med den mer sociala medier-vana generationen Millennials, där siffran är 10 procent.

Enligt Adyen shoppade svenskarna för över 17 miljarder kronor under år 2023, bara via sociala medier.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se