ANNONS

Så mycket billigare är varor på nätet – här briljerar e-handeln

Unga näthandlar mer
Istock/Ehandel

Yngre boostar sin ekonomi med näthandel.

ANNONS

Svenskarna har de senaste två åren fått allt mindre kvar i plånboken. Höjda räntor och dyrare varor ligger bakom, samtidigt som arbetslösheten ökat.

En färsk undersökning som Amazon Sverige har låtit HUI Research genomföra – visar att lågkonjunkturen, inte helt oväntat, har påverkat konsumenternas köpbeteenden.

En sådan effekt är att svenskarna gör fler prisjämförelser än tidigare. Detta ägnar sig lite mer än hälften av konsumenterna åt, 52 procent. De handlar också mer till rabatterade priser (43 procent).

Pris allt viktigare

Generellt har yngre varit bättre på att hitta e-handelsreor, vilket gynnat den gruppens köpkraft. Emma Hernell, vd för HUI, lyfter i rapporten fram fördelarna med att vara ung med god digital vana.

Ett mer digitalt beteende och en större e-handelsvana gör det lättare att göra prisjämförelser och hitta bra erbjudanden. Beteenden och lärdomar som vana e-handelskonsumenter har tagit till sig över tid kommer till nytta när pris blir allt viktigare och hushållsbudgeten mer ansträngd, kommenterar Emma Hernell, VD för HUI Research.

Digital vana – en fördel

33 procent av 18 till 29-åringarna upplever att deras köpkraft minskade under förra året. Att siffran inte är högre beror, enligt Amazon och HUI, på att de e-handlar mer. Jämförelsevis upplever 69 procent av de äldsta konsumentgrupperna att deras köpkraft har minskat. Det är också den grupp som e-handlar minst.

En förklaring är att den äldre gruppen inte har tillgång till de rabatterbjudanden, rabattkoder och attraktiva priser som förekommer på nätet på samma sätt som de yngre grupperna har. De allra yngsta konsumenterna har störst digital vana och det är också bland dem som uppger att de e-handlar mer än tidigare. De har lyckats hitta de attraktiva priser och erbjudanden som går att få online, kommenterar Emma Hernell.

Det köper äldre

Totalt sett uppger 23 procent att den försämrade konjunkturen har lett till att de e-handlar mer. I andra hand köper man mer second hand (17 procent) och i tredje hand shoppar man mer lågprisvaror (16).

När det kommer till begagnatköp så är det framför allt 30 till 49-åringarna som köper second hand. Och barnprodukter och leksaker är särskilt populära varor i det här avseendet. Två av tre uppger också att de sparar mer genom att nätshoppa.

30 procent billigare på nätet

Priserna tenderar, enligt rapporten, nämligen att vara lägre i onlinehandeln, än i fysiska butiker. Detta är något som både E-barometern och en ny undersökning från Prisjakt har visat.

Vår rapport visar att en majoritet av de svenska konsumenterna, som är mellan 18 till 49 år, har gjort fler av sina inköp på nätet än tidigare, på grund av det försämrade konjunkturläget 2023. I Prisjakts studie var varorna i genomsnitt 30 procent billigare på nätet än i lågprisbutikerna, kommenterar Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Över 1 000 svarande

Vi ska dock ha i åtanke att rapporten är beställd av Amazon och att det förstås ligger i e-handelsjättens intresse att lyfta fram uppsidorna med att shoppa lågprisprodukter online. Men kartläggningen är samtidigt genomförd enligt konstens alla regler.

Rapporten bygger på på en webbaserad konsumentenkät med 1 019 svarande respondenter i ett riksrepresentativt urval i Sverige. HUI Research har även genomfört en litteraturstudie av befintlig forskning och estimerat två scenarier för e-handelns prisnivå i Sverige.

David Gustavsson
david@ehandel.se