E-handeln fortsätter att backa, visar de senaste siffrorna från E-barometern. Under det andra kvartalet föll den med 8 procent, precis som i Q1. I en kaotisk omvärld med Rysslands krig i Ukraina, inflation, stigande räntor och en stundande elprischock så väljer svenskarna bort shoppingen online.
Allt som allt leder detta till att konsumenterna blir försiktigare i sitt spenderande och sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta, konstaterar Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige.
Det ser dessutom inte ut att bli bättre på ett bra tag, tvärtom faktiskt.
Prognoserna ser onekligen dystra ut. HUI räknar med att typhushållet kommer att ha runt 9 000 kronor mindre att röra sig med när boende, mat och drivmedel är betalt. Hur tufft det blir för detaljhandeln beror på vad konsumenterna väljer att göra nu, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.
"Inte hållbart"
Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, uttrycker att det råder "hela havet stormar" inom e-handeln just nu och att de strategier och sanningar som tidigare varit norm, inte längre verkar gälla.
Det är nu långt ifrån en given succé att ha fantastiska produkter som fyller nya kundbehov, enbart sälja dem direkt till konsument i dina egna digitala kanaler och satsa massivt på marknadsföring med influencers i sociala medier. Och att sälja andras varumärken på nätet, konkurrera med stort utbud, låga priser och massiv marknadsföring via främst Google och e-postmarknadsföring är inte heller hållbart när priserna för SEO och "paid social" skjutit i höjden, säger han.
Faktum är att de enda kategorierna som ökade i e-handeln under årets andra kvartal var apoteksvaror (4 procent) och kläder och skor (1 procent). Annars var det idel dyster läsning.
Allra sämst gick det för dagligvarorna på nätet som rasade med hela 28 procent, jämfört med samma period förra året. Sport och fritid hade också en tuff period och föll med 12 procent.
E-handlarna deppar
Så kanske är det inte så konstigt att när e-handlarna får frågan om vad de tror om försäljningsutvecklingen inför hösten, att det är mestadels sura miner. Hela 42 procent svarar att de tror på en minskning, medan 38 procent förväntar sig en oförändrad försäljning. Det är bara 21 procent, som tror på en ökning. Anledningarna uppges vara "oro för konjunkturen och konsumtionen, inflationen och energi- och fraktpriserna".
E-handelns utveckling, Q2 2022:
Apoteksvaror, +4%
Kläder och skor, +1%
Barnartiklar och leksaker, -2%
Bygghandel, -7%
Hemelektronik, -7%
Möbler och heminredning, -8%
Böcker och media, -9%
Sport och fritid, -12%
Dagligvaror, -28%
Källa: E-barometern