Reafesten har börjat. Black Week är i full gång och kunderna letar heta klipp. Men mitt i jakten på låga priser finns det de som inte deltar lika ivrigt. Eller rentav inte alls. Vi pratade med skönhetsaktören Caia och modevarumärket Houdini, som har en mer försiktig inställning.
Vi kommer inte att göra några drastiska ändringar inför Black Week. Vi är generellt väldigt sparsamma med att rabattera. Vi vill fokusera mer på produktens kvalitet och att man får mycket för pengarna, eftersom vi inte använder några mellanhänder. Vi vill fortsätta att bygga långsiktigt, inspirera och engagera snarare än att trycka ut produkter. Så vi gör ingen större skillnad mot vad vi brukar göra. Vi kommer att delta och är väl förberedda, det känns skönt, säger Johanna Eriksson Hamrén, tillförordnad vd på Caia, till Ehandel.
Houdini, som har ett stort hållbarhetsfokus, å sin sida tillhör kategorin handlare som inte är förtjusta i realisationshetsen.
Vi försöker få folk att inse att det inte är en "good deal" om du köper något du inte behöver. Vi vill istället guida till rätt produkt och berätta att produkterna vi gör och säljer ofta skapar otroligt nöjda användare. De har och älskar sina plagg i många år. Om plagget används 100 gånger mer än genomsnittet, så är det inte prislappen vid transaktionen som avgör om det är en bra deal, säger Josef Nyström Baksaas, ansvarig för samarbeten och partnerskap på Houdini.
Men kan ni inte inspirera nya kunder att bli mer hållbara om ni lyckas locka in dem med lite rabatter?
Det finns säkert många vägar att gå, säger Josef Nyström Baksaas.
De är dock inte ensamma om att stå utanför. Vi har tidigare år skrivit om hur aktörer som Ikea, Filippa K, Naturkompaniet och Estrid nobbat Black Week-försäljningen. Samt även om motreaktionen White Monday som vill uppmärksamma överkonsumtionen.
LÄS ÄVEN: E-handlarna som vann Klarnas nya pris: "En chock för alla"