ANNONS

Så möter e-handelsjätten Black Friday-kaoset - "Vi förstår oron"

Kristoffer Väliharju

CDON står stark i stormen.

ANNONS

Årets senarelagda Black Friday skapar en hel del huvudbry hos e-handlare. Så hur möter branschen utmaningen? Vi kommer att räkna ned mot årets stora readag med att fråga e-handlare, stora som små, hur de tacklar krocken.

Först ut är Qliro-ägda bjässen CDON som inte bara har ett eget sortiment att se över, utan även en marknadsplats för externa e-handlare. De väljer att inte hoppa på tjuvstartståget, utan kastar sig i stället rakt in med huvudet före.

Vi ser Black Friday som starten på julhandeln. För oss innebär det att vi får en sammanhållen sträcka där vi servar våra kunder med relevanta erbjudanden från både vårt eget sortiment och från våra många handlare på vår marknadsplats, berättar Kristoffer Väliharju, vd på CDON, för Ehandel.

LÄS ÄVEN: E-handeln rustar för Black Friday-storm - "Kaos är att vänta"

I stället för att separera de två väljer man alltså att integrera Black Friday i den eftertraktade julhandeln.

Med nordens bredaste sortiment vill vi erbjuda kunderna en mängd attraktiva erbjudanden för att förenkla deras vardag och spara tid. Nu sker detta i en sammanhängande period istället för att ha ett avbrott mitt i. Vi var tidigt ute med Black Friday i Norden och vi ska fortsätta vara relevanta under hela perioden, bland annat att genom att förlänga Black Friday-kampanjen. Detta gjorde vi redan förra året.

Just pressade julhandelspriser, som kan göra julhandeln mindre än väntad samtidigt som det riskerar handlarnas marginaler, har varit ett av branschens stora orosmoment i samband med årets Black Friday. Men det är inget som bekymrar CDON. Här tror man i stället på principen att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.

Vi förstår oron, men samtidigt så ökar volymen oerhört. Dessutom jobbar vi tätt med våra handlare för att säkerställa att det blir en hälsosam affär för oss tillsammans och hela tiden med kundens bästa i fokus, säger Kristoffer Väliharju.


Vad är er strategi för att möta årets krock mellan Black Friday och julhandeln? Är den ett orosmoment eller rentav välkommen?
Skriv och berätta för oss på nils@ehandel.se.

Nils Lund
nils@ehandel.se