I stort sett alla företag säger sig jobba med hållbarhet i dag, i klimatkrisens spår. Inte minst modebolagen. Och e-handlaren och klädsäljaren NA-KD är förstås inget undantag.
I ett pressmeddelande skriver de att de i fjol växte med 23 procent, till en omsättning på drygt 2 miljarder kronor. Men trots det lyckades man att minska sina totala utsläpp med 5 procent.
NA-KD har främst satsat på att få ner sina transportutsläpp, som sjönk med 6,4 procent i fjol. Den globala fraktkrisen med rekorddyra containerfrakter, har lett till att man satsar mer på tågtransporter. Flygtransporter används dock fortsatt för kortare sträckor, enligt bolaget.
Men för att i största möjliga mån undvika flygtransporter, har vi infört tåg som tillval för transporter från Kina till Europa. Tyvärr har vi nu fått avbryta våra tågtransporter på grund av kriget i Ukraina. Men vi tittar på andra lösningar inom sjöfart och tåg, kommenterar Anna Winde, VP Sustainability på NA-KD.
Flytta produktionen närmare
Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om klimatarbetet – och kontaktade Anna Winde. Vad ligger egentligen bakom de minskade utsläppen? Hon börjar med att nämna att man 2020 öppnade ett nytt kontor i Turkiet för produktinköp.
Det gör att vi kan köpa mer av vår produktion närmare våra marknader, samtidigt som körsträckorna och behovet av att skicka prover till vårt huvudkontor i Sverige minskar. Vi har också öppnat ett nytt lager i Landskrona, för att komma närmare våra kunder. Men förra året satte den globala sjöfartskrisen stor press på våra inkommande transporter, säger hon.
Mer grejer per last
NA-KD jobbar också med att, som de säger, konsolidera sina leveranser – så att de får med sig mer varor per transportomgång.
Vi kunde öka vår konsolideringsnivå från Kina med 22,5 procent förra året, jämfört med året innan, säger Anna Winde.
Mer av produktionen kan också komma att flytta till Europa framöver. Men Anna Winde tillägger att det också är viktigt att behålla de kinesiska leverantörerna.
Detta är en pågående långsiktig process som inkluderar att väga upp värdet av befintliga leverantörsrelationer, vilket innebär att vi kan behålla pålitliga långsiktiga leverantörer i Kina – och samarbeta med dem om hållbarhetsinitiativ, snarare än att flytta dessa leverantörer närmare.
Lika viktigt är det, enligt Anna Winde, att ha täta dialoger kring hållbarhet med de som kör ut varorna.
Redan 2020 fick vi till ett hållbarhetssamarbete med Budbee. Och nu har vi även introducerat Instabox och Helthjem i Norge. Vårt mål är att erbjuda fossilfria leveranser på alla våra huvudmarknader under nästa år. Förra året tog vi även bort flygleveranser till alla kunder när vägtransporter är ett gångbart alternativ, avslutar Anna Winde.