Kan man sälja truckar på nätet? Ja, det går alldeles utmärkt.
VS Truck är e-handlaren, med lager och kontor i e-handelshubben Viared utanför Borås. E-handlaren säljer, vilket namnet skvallrar om, just truckar.
Man har runt 70 procent begagnade truckar i lager, medan resten är nytillverkade. Sedan är 60 procent av truckarna man säljer nya. På lagret och verkstaden i Viared genomgår de begagnade truckarna en renovering, så att de i princip blir som nya.
Sökte mindre konjunkturkänslig bransch
Omsättningen landade i fjol på 120 miljoner kronor, mot 114 miljoner året innan. EBIT-vinsten växte till 14 miljoner kronor, mot 10,4 miljoner 2022 – och 6,7 miljoner 2021.
Och det ser ut att kunna bli starka papper även i år. Under årets första kvartal, januari till mars, ökade tillväxten med 30 procent – jämfört med Q1 2023.
Så vad förklarar framgången. Hur lyckas VS Truck växa även i den rådande kärva ekonomiska miljön, med höga räntor och inflation?
Jag såg en stark utveckling inom e-handeln och ville samtidigt hitta en mindre konjunkturkänslig bransch och kom fram till att truckbranschen är just en sådan bransch, säger den Växjöbördige medgrundaren och vd:n Anders Edvardsson, som numera bor i Helsingborg.
Anders har sedan start varit majoritetsägare. Han är utbildad civilekonom och har har bland annat jobbat på redovisnings- och rådgivningsjätten PwC:s Växjö- och Göteborgskontor. Tillsammans med VS Trucks medgrundare Johan Thorsson grundade han även Wint, som idag omsätter runt 130 miljoner.
Satsat på Amazons favorit-truckar
Johan Thorson är från Varberg, och har efter flera år i Göteborg återvänt till hemorten. Han har jobbat på PwC i Varberg och Göteborg. Och det var på PwC i Sveriges andra stad, som han blev kompis med Anders Edvardsson.
VS Truck tog indirekt form när Anders köpte in sig i kompisen Pers bolag Per Mårtenssons service, en entreprenadfirma. Sedan förvärvade de i sin tur bolaget Västsvenska truck, med lager i Eslöv, år 2016. Västsvenska Truck är generalagent för truckmärket Crown och det är fortsatt det truckmärket VS Truck säljer mest av, följt av Bobcat.
Köpte truckbolag i Eslöv
Crown tillverkas i USA och skeppas över med containerbåt till hamnarna på västkusten. Bobcat sätts däremot ihop i Sydkorea och Tjeckien. Crown är även det truckmärke som Amazon använder sig av på sina lager världen över. En viktig kundgrupp för VS Truck i Viared är just e-handlare, men svenska sådana.
VS Trucks lager återfinns utöver i Viared även i Eslöv, ett arv efter Västsvenska truck-förvärvet 2016. Snart är man på gång med ytterligare ett lager i Länna i Skogås i sydöstra Storstockholm.
Vi har aldrig färre än 300 truckar i lager och har ofta uppåt 400 till 500 åt gången. Vi leasar även ut truckar och har 30 reparatörer utspridda i landet och alla är anställda, säger Anders och fortsätter:
Sedan har vi ytterligare en del samarbeten med externa reparatörer i norra Sverige. Det finns en stor efterfrågan på våra e-handelstruckar i Norrland, där det kan vara långt till närmaste fysiska truckåterförsäljare.
Flexiblare med egen online-lösning
Från början använde man sig av en extern webblösning via den amerikanska redigerings- och publiceringsplattformen Webflow. Men för att ta nästa steg behövde VS Truck bygga en mer skalbar och flexibel modell, inte minst SEO-mässigt. Så det fick bli en egen sajt och onlinehandel, som byrån Simma lugnt i Göteborg hjälpte VS Truck att bygga.
I dag har vi en egen plattform och ett eget system som håller koll på var våra truckar befinner sig någonstans, en slags “truckmanager”. Truckarna körs antingen ut med en egen lastbil eller med någon av vår fraktpartner Schenkers lastbilar, säger Anders och fortsätter:
Schenker kan dels hantera truckfrakter. Framför allt när det blir större fordon, då blir det ju specialtransporter, som de är bra på. En eller flera truckar levereras på max tre arbetsdagar i normalfallet.
Sedan är det ibland saker vi måste checka upp. Har kunden/mottagaren exempelvis lastkaj är det inga problem. Schenker kör då till terminalen, sedan är det klart. Har de inte lastkaj, tar det lite längre tid.
Vem är den typiska kunden?
Vi säljer truckar till många stora e-handlare. Jag vill inte nämna några varumärkesnamn. Men man hittar många av våra kunder bland de 100 kändaste e-handlarna, säger Johan och fortsätter:
Däremot gör vi sällan några jätteaffärer med säg 100 truckar. Det vanligaste är att våra kunder behöver byta ut två till tre.
VS Truck säljer även till små- och medelstora som inte är e-handlare. Anders och Johan är först osäkra på fördelningen, men de gissar sedan i mun på varandra att runt 30 procent av kunderna inte är e-handlare.
Vad har ni gjort för misstag under er entreprenörsresa?
Vi har försökt sälja mindre palltruckar, men hittills har vi inte lyckats sälja en enda. Målet är att hoppa på det tåget igen. Vi förstår inte riktigt varför vi inte lyckas. Kanske vill köparna ha specifika varumärken eller så har de redan upparbetade kontakter, säger Johan.
Dessa truckar har blivit stående på lagret?
De säljs ändå, men än så länge bara direkt ur lagret och köparna är lokala västsvenska företag.
"Berättar mer om vad vi kan"
Nu ska de även investera mer i sin marknadsföring och man ska bland annat lägga pengar på en AI-baserad annonsplattform.
Vi försöker också förklara mer vad vi kan i vår kundkommunikation, för att bygga lojalitet och förtroende. Vi berättar mer om våra kompetenser, utöver att bara tala om att vi har konkurrenskraftiga priser, konstaterar Johan.
Syns ni i montrar på mässor?
Jag skulle generellt säga nej. Vi tycker sällan att det ger så mycket, men vi är ibland med på mässor lokalt i Västsverige, säger Johan och tillägger:
Vi ska själva anordna en mexikansk truckkväll i maj som vi kallar för Trucko de Mayo, där vi visar upp våra truckar och bjuder på tacos, säger Johan.
Jaha, ett Foodtruck-upplägg med andra ord?
Haha, ja det är ju en given take, att vi inte har tänkt på det, skrattar Johan.
VS Truck har dock i princip helt valt bort marknadsföring i sociala medier.
Någonstans får man lägga sina ägg och vi har valt att lägga de på Google-annonsering. Vi har uppåt 180 "targetade" ord på Google nu, men ingen "audience" på samma sätt på sociala medier, då 40 procent av våra leads kommer från organiskt SEO och ett lead kan vara värt mellan 150 000 och 1 miljon, säger Johan.
Men varför har ni egentligen valt bort marknadsföring i sociala medier?
Vi postar saker på sociala medier och det hade säkert funkat om vi hade satsat hårt där. Vi har gjort några försök med "månadens truck" på Facebook och genomfört live-erbjuanden, men det har inte varit några stora succéer.
Har testat sälja i Danmark
När det kommer till andra marknader har man testat att sälja via externa sidor i Danmark, alltså via deras version av Blocket, men det blev ingen framgång.
Antingen växer vi till fler länder i Europa eller till de närliggande nordiska länderna och det skulle också kunna vara intressant att även börja sälja entreprenadmaskiner, säger Anders.
"Inte superlätt skicka truck till Nordnorge"
Om man ska sälja till exempelvis ett annat land tror Johan och Anders att det är en god idé att satsa på en särskild nisch, exempelvis att sälja truckar som är specialiserade på lyfta pall.
Det är inte superlätt att skicka en truck till Nordnorge och då är det bättre att fokusera på att skala ett problem, istället för flera. Så vi tänker att en nisch är bättre om vi ska gå till fler länder.
Ska ni ta in riskkapital framåt?
Nej, det är inte aktuellt just nu. Vi är ju redan ordentligt lönsamma.
VS Truck-grundarnas fem bästa tips för en lyckad e-handel:
- Vi gör många test som inte kostar så mycket. När det biter ökar vi takten och kör nya test.
- Designa kundresan utefter kundens behov. Vi blir aldrig klara med det och förbättrar oss hela tiden. Det är våra kunder som ska ha det bra, vi finns till för dem. Sedan är det vårt ansvar att se till att vår personal trivs i den miljön och att det blir roligt.
- Innan man beställer något av konsulter, förstå vad du beställer. Vi gör allt inhouse först för att kunna förstå vad vi beställer. Det gäller ads, BI-rapporter, SEO med mera.
- Många källor med trafik gör att man sover skönare på natten. Att vara för beroende av en kanal gör det skakigt när något händer.
- Ta många snabba beslut i vardagen. Men kolla ibland långt bort i horisonten för att revidera vad du siktar på.