Under hösten sker några av världens största högtider för shopping. Black Friday. Single’s Day och till sist julafton står för stora andelar av många e-handlares årliga intäkter. För att årets försäljning ska kunna bli bättre än föregående år måste därför e-handlare minimera risken för uteblivna köp och maximera de potentiella intäkterna på plattformen. Med flera års erfarenhet av att hjälpa världens främsta företag med sin försäljning under shoppinghögtiderna har Adyen därför sammanställt tre av de viktigaste utmaningarna som e-handeln står inför - och lösningarna kunderna efterfrågar.
Adyen arrangerar ett webinar den 27 oktober där våra experter berättar mer om hur handlare får ut det mesta av shoppingsäsongens högtider. Registrera er gratis här.
Se till att checkouten fungerar på olika enheter
Enligt rapporten Svenskarna och internet använder nio av tio svenskar en smarttelefon regelbundet. Konsumenter rör sig mellan fler säljkanaler än någonsin och förutsättningarna för driva försäljning skiljer sig åt mellan varje enhet. För att säkerställa att varje potentiell transaktion blir en lyckad sådan bör man inför högtiderna följa några enkla steg:
- Testa företagets checkout på alla populära enheter. Försäkra er om att er checkout fungerar sömlöst för dator, smartphones och surfplattor.
- Minimera de obligatoriska fälten som konsumenten måste ta sig igenom. Idag finns där flera metoder för att reducera köpresan till ett klick från det att kund har identifierat varan de vill köpa. Utforska hur just ni kan sänka tröskeln för kundens köp så mycket som möjligt.
- Gör all form av datainmatning (namn, kortnummer) enkel med stora knappar och rena layouter.
- För mobilapp (som säljkanal) bör man ge kund möjlighet att betala i appen istället för att omdirigeras till en annan plattform.
Gör shoppingupplevelsen personlig
Överraska dina kunder utan att inkräkta på deras integritet. Data från betalningar kommer alltid att existera - bland annat för handlarens och kundens säkerhet. Att kunna omvandla samma data till insikter och beslutsunderlag som gynnar er och kunden är avgörande för att maximera intäkterna. Transaktionernas data är kopplade till individer och det ligger i bådas intresse att detaljhandlaren kan få en djupare förståelse för kundernas beteende och lära sig deras preferenser.
Erbjud era kunder ett brett utbud produkter baserat på tidigare köp och skapa personliga kampanjer som visar att ni som varumärke vill bygga en långsiktig relation med kunden
Erbjud rätt betalningsmetoder i Checkouten
Detaljhandeln förlorar upp mot en miljard om året på grund av att man inte erbjuder de betalningsmetoder som kunderna efterfrågar. Så vilka måste man ha med? Det beror på flera faktorer. Var kommer kunden ifrån? Vilken enhet handlar kunden med? Hur stort är värdet på varorna? Undersök dessa tre faktorer och skräddarsy ert utbud av betalningsmetoder utifrån svaret. Adyen har kartlagt de mest populära betalningsmetoderna i olika regioner i världen här.
Adyen arrangerar ett webinar den 27 oktober där våra experter berättar mer om hur får ut det mesta av shoppingsäsongens högtider. Registrera er gratis här.