ANNONS

Så maxar du din nya e-handel: "Samla mycket kunddata"

Ehandelsskolan Del 2 är här!
Istock

Experten gör sina bästa tips till nybörjarna.

ANNONS

Vi fick tidigare i veckan stifta bekantskap med e-handelsexperten Christer Pettersson. Han har precis släppt boken ”Ehandel för alla”, en guide för dem som vill starta e-handel.

I Ehandels första del av Ehandelsskolan lät vi Christer Pettersson ge sina bästa råd för hur man drar igång en e-handel – från scratch.

Han gick också igenom för- och nackdelar med att ha en egen webbplats – respektive att sälja via en marknadsplats. Christer funderade även kring upp- och nedsidorna med att sälja egna produkter, jämfört med att kränga andras prylar.

LÄS ÄVEN: Så startar du en egen e-handel – här är expertens bästa tips

I Del 2 låter vi Christer grotta i hur man ska få sin e-handel att blomstra – när man väl är igång med sin försäljning.

Kundklubb – inget måste

Och Christer pekar ut kunddata som något extra åtråvärt. Utan den är det svårt att få koll på vad som flyger och inte.

Du behöver inte nödvändigtvis starta en kundklubb för att få in bra kunddata. Men det är alltid viktigt att samla data på köp och återköp av kunder. För det är alltid dyrt att, via marknadsföring, skaffa nya kunder, säger Christer Pettersson till Ehandel.

Inloggat för B2B

Det kan ibland också vara en bra idé att ha någon form av inloggat läge på sajten. Extra viktigt är det om man säljer till andra företag.

Inloggat läge är inget måste, men ofta väldigt användbart för B2B-försäljning, där man kanske har olika avtal och priser.  Inloggningen måste alltid vara enkel. Ju mer personlig och enkel den är desto bättre och där är BankID, ofta ett bra alternativ.

Det är ofta en bra idé att skicka riktade nyhetsbrev, utifrån din kundbasdata, tilläger Christer.

Google, Google, Google...

Google är fortsatt den största trafikkällan för många e-handlare. Men det blir tufft att löpande betala för all trafik.

Därför måste man satsa stenhårt på att bli bäst i sin bransch på sökoptimering, alltså SEO. Man ska lära sig så pass mycket att man blir en bra beställare. Man kan absolut även sköta sin SEO internt, men det går ofta även fint att använda sig av en extern byrå. Oavsett vad man gör för val så behöver man ha bra koll på SEO.

Snabb feedback med egen kundtjänst

Och så var det, det där med kundtjänsten. Hur gör man med den? Jo, Christer tycker att det är toppen om du har någon som svarar i telefon när kunderna vill ha hjälp.

Det är ofta mindre viktigt om man har en i huvudsak ung målgrupp, som är van vid att sköta allt digitalt. Men i normalfallet: Om kunden alltid hamnar i någon form av databaserad kundtjänst-loop kanske de väljer en konkurrent istället, tror Christer.

Känslan av en personlig kundtjänst kan vara en viktig komponent för att skapa kundlojalitet, betonar han.

"Vurmar för personlig service"

Oavsett vad man väljer för upplägg är det ofta bra att ha en egen kundtjänst-lösning, istället för att lägga ut den på exempelvis ett callcenter. I alla fall till att börja med.

Fördelarna med en egen kundtjänst inhouse är att du får direkt feedback från kunderna, vilket ofta är ovärderligt. Jag vurmar själv för personlig service och jag tycker att man ska erbjuda det i ett tidigt skede.

David Gustavsson
david@ehandel.se