Många e-handlare kämpar med kunder som ofta returnerar varor. Särskilt vanligt är det i modehandeln. Nu har e-handelsplattformen Boozt tröttnat på de så kallade returmissbrukarna. Rejält. Bolaget har bestämt sig för att helt sonika kasta ut dem, rapporterar SvD.
Totalt är det 60 000 av bolagets 3,5 miljoner aktiva kunder som blockas från att handla på plattformen. Det okonventionella greppet ska spara e-handlaren stora belopp varje år.
Det är många miljoner, men jag kan inte säga någon exakt siffra, säger finanschefen Sandra Gadd till SvD.
Det var för några år sedan som Boozt upptäckte att en liten kundgrupp stod för en väldigt stor del av returerna. Men även om de i sammanhanget inte är så många, så blir det ändå väldigt kostsamt för företaget, som erbjuder fria frakter och returer.
Felix Kruth, produktchef på SaaS-bolaget och e-handelsleverantören Voyado, säger till tidningen att vi kommer att få se mer av den här varan framåt.
Det kostar sinnessjukt mycket pengar att hålla på med returer för bolagen. Det knäcker deras lönsamhet, konstaterar han.