Nu ska det bli ordning på handlarnas torp.
Sedan den 1 september i år måste butiker redovisa det lägsta priset de har haft på en vara de senaste 30 dagarna. Om handlaren inte gör det får varan helt enkelt inte reas ut, enligt ett nytt regelverk.
Men följs lagen? Nej, bluffreorna fortsätter att hagla.
Sju av tio företag rundar nämligen reglerna och forsätter med bluffreor. Det innebär att de först höjer priserna för att sedan sänka dem lagom till exempelvis Black Friday. Det stora shoppingeventet som går av stapeln nu på fredag.
Få handlare i undersökningen
Det visar en ny undersökning från Schibsted-ägda Prisjakt. Men deras urval är något skralt. Jämförelseaktören har tittat på ynka tio e-handlare. Men de uppges vara betydande inom sina respektive fält. Vilka handlare det rör sig om redovisas dock inte.
Så hur gick det då? J0, bara tre av handlarna i undersökningen har följt den nya realagen inför Black Friday.
Om det är så att sju av tio inte följer den nya lagen så är det så klart väldigt bekymmersamt, säger bolagets konsumentanalytiker Oscar Hagman till SVT.
Steg med 38 procent
Flera butiker har även lyckats att ducka lagen genom att höja sina priser mer än 30 dagar före rean, visar undersökningen.
En vara som exempelvis kostar 500 kronor i augusti höjs till 1 500 kronor samma månad – för att sedan sänkas med hälften till 750 kronor i oktober.
Det är väldigt tydligt att man har börjat höja inför den här 30-dagarsperioden som rean ska räknas utifrån, säger Oscar Hagman.
Enligt Prisjakt steg 38 procent av alla varor i pris under oktober. Jämfört med två år tidigare är det en fördubbling. Men här spelar förstås inflationen in.
Många bluffreor under Singlarnas Dag
Under Singlarnas Dag i Sverige den 11 november konstaterade Prisjakts Klarna-ägda konkurrent Pricerunner att drygt var tredje prissänkning var falsk. Det var därmed lika många bluffreor i år som under Singlarnas Dag 2021. Flest falska reor återfanns inom elverktyg, elartiklar och hemlarm.
Singlarnas Dag är början ett kinesiskt shoppingevent som blivit allt mer populärt även i västvärlden.
LÄS ÄVEN: Var femte e-handlare missar nya lagen inför rea-festen