Men idag, två år senare, ser man att lagstiftningen inte följs av alla. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket, gjord på uppdrag av regeringen.
Syftet med bestämmelsen är att motverka att företag höjer priset en kort tid före en prissänkning för att reapriset ska verka förmånligare än det egentligen är, förklarar KO.
I den färska rapporten konstaterar KO att det förekommer lagöverträdelser i stor omfattning. När man kikade på e-handelsbranschen, under hösten 2023, upptäckte man att hela 59 procent av alla granskade prissänkta produkter inte angav korrekt tidigare pris.
Detta kontrollerades med en uppföljningsgranskning några månader senare, som inte visade någon förbättring.
Sex av tio företag visade brister, skriver KO.
Konsumentverket har även granskat prissänkningarna i dagligvaruhandeln och genomfört en fältundersökning i fysiska butiker.
Även dessa granskningar har visat på brister som att tidigare pris inte anges alls eller att det anges på ett otydligt sätt som inte lever upp till lagens krav.
Resultaten har lett Konsumentverket till en dialog med flera branschorganisationer, för att reda ut vilka konsekvenser detta kan ha.
Vi har nu kontaktat branschen för att presentera innehållet i rapporten. Vi planerar även för nya tillsynsinsatser under hösten med anledning av de brister som finns, säger Johan Ohlsson.